Råd om installation av spis. El kunnig sökes

7k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Är det någon kunnig som vet om denna 230V spis går att koppla in på 1-fas 20A?

http://www.electrolux.se/Products/Matlagning/Spisar/Enkelugnar/EKI6051EOW

Jag fick nämligen ett pangpris som jag har mycket svårt att motstå:p Och jag är extremt sugen på induktion denna gång.

Jag har frågat Electrolux kundcenter samt hos den återförsäljare som jag har tänkt att köpa den ifrån.
    Electrolux säger att den måste kopplas in på 3x16A.

Den första personen hos återförsäljaren säger att alla 230V spisar idag är 1-fas:banghead:
    Den andra personen där säger att det kan gå om man även har en nolla till uttaget?:confused:

Vad gäller egentligen? Någon som vet om det är möjligt? De flesta spisar går väl att bygla om? Och byta stickproppen till en 1-fas kontakt?

Den spisen vi har idag har en maxeffekt på 8600W och den har tidigare fungerat med både varmlufts ugn och alla zoner på hällen på max samtidigt utan problem. Så jag tycker att det borde kunna fungera med den nya spisen som är på 10700W, om man kanske inte använder alla zoner samtidigt? Vilket vi inte ofta gör.

Jag vet att en lösning är att dra in 3-fas till lägenheten, men kostnaden är inte försvarbar samt att jag är rätt så säker på att vår buttra styrelse säger nej..

Tacksam för svar

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Välkommen till denna underbara värld med spisar. Normalt väger tillverkarens anvisningar tungt, men det innefattar inte kundtjänsten hos vitvarutillverkare som i många fall ger prov på inkompetens och kundfientlighet. Så deras svar att den MÅSTE anslutas till 3x16A går inte att lita på.

Märkskylten på spisen anger ofta sanningen, utom i vissa enstaka fall (som kanske av en slump också handlade om e-lux :mad:). Så kan du be återförsäljaren att få titta på denna så är vi en god bit på vägen.

Grundförutsättningen 230V elementspänning är på plats. Att den fysiskt går att koppla om för enfasdrift är också med 99% säkert. Den enda haken jag kan se är om det interna kablaget för N-ledaren tål den ström som enfasdrift orsakar. Sannolikt kommer den att vara skyddad av din 20A säkring.

Så chanserna är goda för att det går. Du behöver bara byta anslutningskabeln till 3x2.5mm².

3. S
    Medlem Nivå 2
    I specen står ju 3x16A
    En enkel matematiklektion, du har ett enfas vägguttag 240Volt, du har en 10a säkring, där kan du plocka ut en effekt på 10A x240V = 2400 W, har du sedan en säkring på 20A så kan du få ut 4800W, en bit från vad din gamla spis skulle kunna leverera.
    Tror det finns något överlastskydd i din gamla spis som stänger av strömmen till den pryl som för ögonblicket är minst prioriterad.

Salle

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Visst det är en 230v spis
    en fas till ugn
    och två faser till vardera induktionsmodul
    vänster induktionsmodul tar 1400+2300W UTAN booster dvs 3700W på 230V ger 16A!
    Nu taktar elektroniken ner den bakre zonen så att det inte går att få så mycket men det är tänkvärt.
    elektroniken begränsar troligtvis det maximala effektuttaget på en fas till 10700W/3= dvs ca 15,5A
    om man då dristar sig till att koppla samtliga zoner och ugn till en fas vet inte elektroniken om detta
    spisen kommer då vilja ta ut 3x15,5A dvs 46A!
    skulle tro att det kommer att bli lite problem med matlagningen då den kommer att störas av ideliga återställningar av säkringar. fast väntar man till ugnen är uppe i temperatur innan man kopplar in plattorna och dessutom bara använder de främre plattorna kanske man kan hålla sig under 4600W
    är det dessutom inte stipulerat på maskinen att man kan koppla på annat sätt än 3x16A gäller ju inga garantier eller försäkringar.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns många som kör sin nya spis på 1x20A utan problem, dvs normalt kör man inte spisen hårdare än att 4.6 kW räcker. Tillfälligt kan man ta ut mer än så.

Frågan är vad Electrolux har för skäl till att krävs trefas. Det är ju den normala inkopplingen, men då spismatningen kan se ut på många olika sätt i bostäder så brukar spisarna tillåta några alternativa inkopplingar, vilket normalt framgår av inkopplingsanvisningen på spisen.

Då dessa induktionsspisar dessutom verkar bestå av två/tre helt skilda kretsar torde det inte finnas några begränsningar inne i spisen för att koppla in den på en fas.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla hjälpsamma svar:)

Jag har frågat Electrolux nu igen om det går att bygla om den spisen och montera rätt kontakt. Eller om dem har någon annan spis/varmluftsugn med induktion eller inte som fungerar med 1x20A.
    Det enda dem skrev var:
    "Då det gäller våra induktionsspisar så ska de kopplas in på 3x16A över 220-240V."

jag tar det som att det inte är möjligt att bygla om den, eller intresserad av att ha mig som användare av deras spisar.

Jag har nu gett upp tanken på att köpa Electrolux.. Jag har istället sett ett par trevliga Siemens där båda har induktion och varmluft, maxeffekterna på dem är strax över 10000W men med Norwesco 1-fas stickproppar, max 25A.

Redigerat 10 maj 2013 23:56
  7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Tråkigt, och mycket märkligt agerande från Electrolux. Om de har tekniska skäl till att kräva trefas kunde de ju ha berättat det. Mer märkligt blir det om de inte skulle ha en induktionsspis i sitt sortiment som går på enfas??

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: