Hej! Jag och min sambo har en tomt och har länge varit i startgroparna för ett bygge av fritidshus men vi har svårt att komma igång på riktigt på grund av att vi har svårt att komma fram till vart ska ska få rätt råd angående grundläggning.

Vår tomt består till hälften av en slänt på en rullstensås och till hälften av leråker. Vi har grannar intill som byggt på båda underlag utan problem. Vår ursprungliga plan har vart att bygga på åkern, men vi ville för säkerhets skull göra en markundersökning. Denna är gjord och visar på ett par meter torrskorpa och därefter lera så långt ner undersökningen är gjord. Utifrån detta blev vi rekommenderade att antingen göra en utökad geoteknisk undersökning eller att köra på pålad grund direkt. I undersökningen nämns också att kompensationsgrund är ett alternativ. Pålning känns inte som ett alternativ för oss då det är så ofantligt långt till berg, samt att grannar byggt intill utan åtgärder för 30-tal år sedan på plint eller krypgrund och ingen har haft några problem. Att tillägga bör att av aktiva grävare i området får vi bara höra att allt detta känns som världens överdrift eftersom rödleran i området inte brukar innebära problem.

Utifrån det kändes kompensationsgrund som ett bra alternativ, och vi valde att gå vidare med det men stötte då på nästa problem. Konstruktören vill inte göra ritningar för kompensationsgrund utan att lägga till en text om att det finns risk för sättningar med denna metod (eftersom han anser att den enda säkra är pålning). Detta ställer ju till problem för oss då vi isåfall på eget bevåg behöver chansa, med en sådan text har vi ju inget skydd alls om något går fel. Vi har också svårt att få fram kostnader och skillnader i kostnader mellan sätten utan att ha konstruktionsritningar.

Vi började då kolla på att bygga i slänten för rullstensåsen istället, men då behöver vi tänka om och lära oss om hur man ska tänka där. Någon som har tips på vart man vänder sig för sammantagen rådgivning utifrån vår situation?!

Tack på förhand!

Ett enbostadshus har så små laster att det brukar gå bra att grundlägga på stora plintar, om inte leran är för lös.

Sättningar kan man acceptera om de är små och jämna men problemet kan vara att konstruktören och geoteknikern inte har något att vinna på att bära den risken själva, om du skulle reklamera deras jobb pga att du tycker sättningarna är för stora.

Du kan gå olika vägar. Hitta en konstruktör som säger att det går bra att inte påla. Eller be om en sättningsberäkning och besluta själv om du kan acceptera den förmodade sättningen. Eller påla så klart. Du måste inte påla till berg om det är megadjup utan kan använda mantelburna pålar.

Tusen tack för svar. Vi hade ändå tänkt att jobba med betongplatta i och med att den skulle ”flyta” bättre på leran. Skulle du ändå tänka plintar i första hand?

Nej jag menade egentligen betongplatta men man gör bredare kantbalkar och förtjockningar under pelare som jag kallade plintar, lite slarvigt ordval kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.