Byggahus.se

Råd om fuktproblem i krypgrund - Vänligen se bifogad pdf

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Se bifogad pdf.

Med vänlig hälsning

Niclas

2. R
    Medlem Nivå 6
    Allt organiskt material skall bort. Antingen för hand eller med sugbil.
    Sedan måste marken plastas. Därefter föreslår jag en noggrannare fuktmätning och beräkning av absoluta fuktigheten i grunden o utomhus. Är det stor fukttillskott i grunden bör man fundera över var fukten kommer ifrån o ev åtgöärda det.

Avfuktning finns tre principer
    - värmning typ Trygghetsvakten. Skulle avråda från den om du har kraftigt fukttillskott.
    - sorbtionsavfuktare. Dyrare än kondensavfuktare, men kanske mindre underhållskrävande.
    - kondensavfuktare. Har diuskuterat mycket på detta forum men fungerar bra för många o värt att pröva. Billigare. I ditt fall skulle en liten billig avfuktare i varje rum fungera. Ger klart bästa energiffektiviteten.

Innan du ordnar med avfuktning måste grunden tätas. Om du inte har luktproblem behöver du inte ordna med undertrycksventilation. Och skaffa en trådlös hygrometer så att du kan ha koll på läget.

3. S
    Anonym
    TA BORT ALLT! ! tro mig, jag vet, fick hussvamp i mitt gamla hus pga massa skit i grunden. Huset gick inte att rädda, vara bara att bränna upp huset.

4. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ja cdet där såg inget vidare ut... Ut med allt organiskt... handkraft och skottkärror är det som gäller....
    Sen plasta marken som sagt, och fyll med ett högt lager leca,,, kanske i ditt fall uppemot 40-60 cm.....