Hej

Jag ska sätta upp ny vägg och ska fälla in dosor och rör. Elektrikern som är en släkting har bara gett instruktioner att sätta upp dosor och dra lite slang så kopplar han in det. Nu är han på resa och jag ska sätta igen så jag behöver lite råd.

Bifogar enkel bild
Förutsättningar, en kopplingsdosa och två apparatdosor. En för en dimmer till spottar och en till en dubbelbrytare för fläkt och belysning.

Min fråga gäller främst. Från respektive apparatdosa går det slang till respektive belysning och fläkt. Vill man ha två separata rör med ingående el, ett rör till varje dosa?

Se enkel bild.
Eller kan man göra det på ett enklare sätt. Vill gärna underlätta så mycket som möjligt för elektrikern och slippa riva upp...
el.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
/Jojje.

Det saknas en förutsättning här. Om t.ex AA och BB sitter bredvid varandra så ska du använda en gemensam slang. Sitter de en bit ifrån varandra så är det valbart med en eller två, där en slang i det första fallet går mellan a-dosorna.

Rent allmänt kan du tänka dig en trädstruktur med grenar som förorenar sig åt ett visst håll. Som bilden är ritad ser det ut som om slangarna från a-dosorna till belysningen går i motsatt riktning till slangen från k-dosan (det är säkert inte så i verkligheten). Det tycker jag i så fall är olämpligt, utan då bör det vara en enda slang mellan dosorna. Man bör undvika "loopar".

Men mycket av detta beror på... Totala antalet trådar i en slang är en faktor.

Tack för svar

Jo apparatdosorna sitter intill varandra. Är et då bättre att dra en slang mellan 5-6 och skippa 6-8?

Får man dra "fram och tillbaka" i ett rör?
Tex att man drar fram matning till apparatdosan och sen tillbaka för att sen gå vidare till belysningen genom koppling i kopplingsdosan. Eller är det rent av så man gör?

tommib
Joe Bräck skrev:
Får man dra "fram och tillbaka" i ett rör?
Tex att man drar fram matning till apparatdosan och sen tillbaka för att sen gå vidare till belysningen genom koppling i kopplingsdosan. Eller är det rent av så man gör?
Det är så man normalt gör. Belysningsmatningen kommer vanligen från kopplingsdosan.
Om apparatdosorna sitter "vägg i vägg" dvs du ska ha en dubbelram runt så använder du ett kopplingsstycke med hål som tillåter att ledare dras mellan dem.

Det ser ut att räcka bra med ett 16mm rör men om du tror att det blir fler brytare i framtiden kan du dra 20mm rör mellan kopplingsdosan och apparatdosorna. Det rymmer lätt 7 st 1,5kvmm ledare. Ett 16-rör rymmer bekvämt 5 ledare (och om man knör går det in fler).

Om jag vore du skulle jag nog vänta med att sätta igen tills släktingen är tillbaka, hur tråkigt det än är. Då slipper du riva upp senare....

Vad är för typ av rum? Är det ett badrum så tillkommer olika grejer vid rörförläggningen.

Tobbe_3 skrev:
Vad är för typ av rum? Är det ett badrum så tillkommer olika grejer vid rörförläggningen.
Nä en liten hall.
Till en kronbrytare räcker det väl med en fas och två tändtrådar?

Ja det räcker, men jag skulle dra fram N och PE också. Du kanske vill ha en dimmer i framtiden som vill ha en nolla. Och i en hall ska det finnas ett uttag under strömställaren enligt reglerna, men det kanske du har på bättre ställen.

Mikael_L
Joe Bräck skrev:
Se enkel bild.
Eller kan man göra det på ett enklare sätt. Vill gärna underlätta så mycket som möjligt för elektrikern och slippa riva upp...
Bilden ger alldeles för lite information. :(

Beroende på hur det ser ut i verkligheten så kanske det är bäst att dra som i din bild, eller så kanske 1,3 eller 4 blir bäst att dra direkt från kopplingsdosan.
Ev kan t.o.m kopplingsdosan skippas helt med lite smart planering osv.

Uttaget under brytare i hall är ingen tvingande regel.
Det är skrivet så i en standard, som man kan välja att följa, eller inte.
Men en kund kan t.ex. upphandla att elinstallationen ska följa den standarden, så får man automatsikt en ganska bra normal installation, utan att hålla på och speca allt exakt.

Inga regler är tvingande, eller närmare bestämt, det finns grader av tvång...
Den standard som beskriver var uttag ska placeras ligger ganska långt ned på tvångslistan, och den kallas också för en "komfortstandard". Tyvärr har författarna själva medgett att den går lite för långt t.ex map mängden nätverksuttag - ett resultat av internationella regler. Tyvärr har också den senaste utgåvan ändrat på i stort samtliga mått och placeringar... :banghead: Men det är ändå en standard och jag tycker nog vi bör ha inställningen att följa den så långt det går för att undvika total anarki för på vilken höjd man ska famla efter strömbrytaren etc.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svar.
Det blir "som det ska göras" med ett rör till respektive dosa. Då finns det tillräckligt med plats för trådar. Skippar dubbeldosa och kör två enkla. Man kan ju dessutom förbinda dessa med ett större hål?

Min oro för att kopplingsdosan skulle bli full verkar helt obefogad, Man kan ju dessutom dra tändtråden rakt igenom.
Det blir också mer logiskt eftersom jag vill peta in en styrfas till en fläkt som man vill dra igång ibland. (gammalt hus)

Tack!
/Jojje

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.