Byggahus.se

Råd om faktura - frysning av rör

1. Kattvovven
    Medlem · Stockholm · 969 inlägg

Kattvovven

Medlem
    Jag ringde en firma i Stockholmområdet och bad om ungefärligt pris av att frysa ett 12mm rör för varmvattenelement och sedan sätta en ballofix där. Prisuppgiften jag fick var 2400:- (innan dragen ROT) ungefär, worste case scenario. Jag frågar även om jag ska köpa hem något material, men absolut inte, "grabbarna har allt i bilen"

Teknikern kom hit, 3 timmar innan utsatt tid, det visade sig vara 10mm kopparrör, vattnet avstängt och såklart iskallt och stillastående.
    Han satt igång, och jag reagerade ganska direkt på att jag tyckte det var konstigt att han satt "klamrarna" som ska frysa röret i en lätt böj, men tänkte att han hade koll. Sen fifflade han runt och vi väntade. Hela jobbet tog strax över en timma. Under tiden berättade han att han varit ute i Åkersberga innan mig och det jobbet gick mycket snabbare än han trodde.

Sen dimper fakturan ner.
    475:- Servicebil Zon 1 (nån form av framkörning?)
    500:- Materialkostnad - en ballofix?
    3000:- arbetstid.
    Drygt 4000kr, med ROT avdragen 2400kr. Nära på dubbelt så dyrt mot vad dom sa i telefon.

Ringer upp firman och får bara ursäkter om att teknikern inte är där, bla bla bla, ring imorgon, bla bla bla, jag ringer upp dig osv osv.

Får tillslut ur dom att materialkostnaden är för att "såna där ballofixer är faktiskt väldigt dyra", när jag påpekar att dom kostar nog 100-150 kr för mig som privatperson att köpa, och då har jag antagligen inte ens letat efter ett bra pris så säger han att resten är "för att frysmaskinen, den slits väldigt hårt vettu, mycket mer än man tror och gas går det åt massor av".

När jag påpekar att 3000 spänn i arbetskostnad är orimligt och att jag ska väl ändå inte betala färdväg ifrån Åkerberga (kunden innan) får jag till svar att "*host* Det var nog faktiskt Hallstavik (ännu längre bort) vi snackar alltså inte ens Stockholm längre (!) När jag säger att jag vill inte betala mer än 2400 och ROT på det får jag till svar att "det skulle jag aldrig säga, det är ju inte mer än 1300kr i timmen!" så jag frågar vad dom egentligen kostar men han vägrar svara utan säger bara "vi är jättedyra i timmen".

Jag bor 10 km ifrån och färdvägen tar 13minuter enligt GPS:en. Vad ska jag göra? Tacksam för alla råd!

Bilder finns på både maskin och utförandet om det förändrar något?

Bestrida? Sen då? Bita ihop och betala och varna varenda människa som någonsin söker en röris?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Du har fått en prisuppskattning, men rörligt pris om jag fattar det rätt. Enl. konsumenttjänstlagen får inte en sådan överskridas med mer än 15%.

Bestrid och betala ev. in vad du anser stämmer.

Servicebil är ett ofog som framförallt rörpulare håller på med. Det är en form av hyra av deras bil med lager för den tid den kör till dig resp. står still hos dig.

Materialpriser hos rörpulare är också ett känt fenomen, de tillämpar typ 500 - 1000% påslag. Men det är standard i branschen.

Som jag ser det så är det arbetskostnaden du skall dra ned så att det stämmer med den givna prisuppgiften + 15% (och dra av ROT för arbetskostnaden). Det beloppet bör du betala in, och bestrid resten. I slutändan kan de stämma dig, men troligen gör de inte det för ett så litet belopp, och efterssom de troligen inte har en chans att vinna.

Du skall inte riskera en kreditanmärkning så länge du betalar snällt efter att (osannolikt) ha förlorat målet i tingsrätten. Men du måste skicka skriftlig bestridan till bolaget och till ev. inkassobolag/kronofogde de blandar in.

3. Kattvovven

Kattvovven

Medlem
    Rörligt pris absolut. Men när dom säger 2400 och det är i värsta fall, mao varmvatten och flöde? Och det är kallvatten som står stilla? Bör timpenningen vara från deras kontor, eller från förra kunden?

Borde vara rätt lätt och bara ringa dom och fråga vad dom kostar. Sen ta det, plussa på lite (typ 2h totalt med arbete och körning). Kan jag räkna så?

4. P
    Medlem · västerbotten · 362 inlägg

Pherra

Medlem
    Klart att kunden ska betala för frysmaskin och diverse maskiner vid ett arbete. Han gjorde helt rätt som satt frysmaskinen vid en böj för om isproppen släpper fastnar den i böjen.

5. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    2400kr+15% - rot är vad du bör betala, då har du ryggen fri. Deras svammel om servicebil arbete material är bara skit snack, du har fått pris på ett arbete, har du förklarat vad det handlar om så är det deras problem inte ditt.

6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 752 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    2400+15%-ROT+ballofix 125 spänn.
    Bestrid resten.

Redigerat av moderator 25 jun 2012 14:57
    • Laddar…
  7. Kattvovven

Kattvovven

Medlem
    Ja, alltså såklart ska jag betala lite för maskinen, det är självklart och det både inser jag och tycker är rimligt som hantverkare. Men att den slits ser jag som en ren lögn. Det tillsammans med allt annat dom sa får en att undra hur oseriös man får vara.

Fotografen: ska jag räkna service+materialkostnad (ballofix och frysmaskinen)+fylla på med arbetstid+15% då?

8. Kattvovven

Kattvovven

Medlem
    Sant när du säger det så. :) Men det känns som det borde ta bra mkt längre tid att frysa dessutom?

9. Kattvovven

Kattvovven

Medlem
    Jajuste, hur gör jag med ROT:en, dom lär redan skickat en förfrågan till SKV för att få rot för "sitt" pris, hur gör jag då?

10. V
    Medlem · uppsala · 98 inlägg

verktygsgalningen

Medlem
    Tjena.
    Dom får inte söka rot innan du betalt. Du får ett brev från skv när dom sökt/fått utbetalt. Om du får det är det bara att ringa skv.

Gasen kostar typ 5-600 kr att fylla och jag kan tänka mig att det går en del för att frysa, så materialkostnaden tycker jag är ok.
    Bilkostnad är tyvärr något som måste debiteras. Annars måste timpenningen höjas, då bilen är väldigt kostsam.
    Som någon tidigare sa: betala material och bil. Ta 2400-material och bil. Lägg på 15% enl konsumenttjänstlagen. Betala och bestrid överskjutande belopp skriftligt. För ingen muntlig diskussion. Om mokaren ringer, be honom/henne vänligen föra all korr brev/e-postledes för allas skull och avsluta samtalet.

11. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 604 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Men TS fick ju ett kostnadsförslag för att frysa röret. Då borde ju kostnader för frysaren ingå i det. Eller menar du att det kan komma som en överraskning för rörisen att vattnet inte fryser av sig självt, så att han/hon tvingas ta till plan B och använda frysmaskin? Borde han/hon i så fall inte rådgjort med TS innan han/hon satte igång maskinen, om det kostar så mycket mer?

12. V
    Medlem · örebro · 791 inlägg

växelventil

Medlem
    Hej! Det brukar hjälpa om du påminner dom om att priset som ni kom överens om inte stämmer och dom får förklara varför det inte stämmer för det här med dyr "frysmaskin" ska inte du stå för så ring och tjata.Själv har vi ingen dyr "frysmaskin"(skratt) utan vi kör med kolsyra med damask om vi fryser och anledningen varför vi fryser röret är ju för att det går snabbare och inte för att det är kul.mao så tjänar både kunden och framförallt vi på att det tar mindre tid för vi har ju mer kunder som väntar.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Blekinge · 9 215 inlägg

andersmc

Medlem
    Varför blir det alltid så här? Vad bil, gas och maskiner kostar är i det här fallet fullständigt ointressant, eftersom kunden har fått ett pris på hela arbetet.

Om jag tolkar det här med 2400:- som "worst case scenario" rätt så är det inte ett ungefärligt pris kunden har fått, utan ett maxpris. Så han ska alltså inte plussa på några 15% utan betala exakt 2400:-.

Redigerat 15 jun 2012 09:46
  14. S
    Medlem · skåne · 378 inlägg

systemfel

Medlem
    tja om han tog 3000 spänn i arbets kostnad gjorde han nog inte mer den dagen ... borde lika på en 1200 + moms ..

15. M
    Medlem · Dalarna · 2 593 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Du har fått bra råd tidigare i tråden. Stämmer det du säger så har antingen firman lämnat ett maxpris eller en ungefärlig prisuppskattning och i det senare fallet så får det max överstigas med 15%. I det så kan du förvänta dig att allt ska ingå som exempelvis bil, material och arbetskostnad om du varit tydlig med vad som skulle göras och inget oförutsett inträffat och om inte firman vid det tillfället informerat om andra tillkommande kostnader..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.