Byggahus.se

Råd önskas gällande hallgolv

1. K
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    445A91B2-E4EC-4EBE-A627-ADB5792C8090.jpeg
    445A91B2-E4EC-4EBE-A627-ADB5792C8090.jpeg
    495F1646-211F-4D3A-BA2F-FB8ABB392B6B.jpeg
    AAB54EAB-F078-4A0F-A8B4-F7AB28DB294D.jpeg
    99109D4B-740A-43D7-91AD-B318B949FDCB.jpeg

Hej

Jag har problem med mitt projekt i hallen och önskar nu lite rådgivning hur ni skulle gjort i min situation.

För fyra veckor sedan rev jag ut det gamla klinkergolv som var satt direkt på 22 mm golvspån och hade således en del sprickor.

Vårt hus är ett Myrsjöhus på 1-plan byggt -81 med platta på mark, plast som går från yttervägg och ca 1 meter in sen är det enbart 60 mm cellplast med plast och flytande 22 mm golvspån på. (Se bifogad bild!)

Jag rev ut det gamla golvspånet, kapade vid gränsen till hallen med klingan, tog bort en radiator som var överflödig för att sedan återställa med nytt spån som tidigare som jag sedan lagt armering, golvvärme och flytspackel 18 mm på.

Nu börjar problemen, flytspacklet som jag köpt hos stort byggvaruhus var ca 14 månader gammalt vilket ledde till att det tog ca 10 timmar att börja brinna, nu 2 veckor efter jag flöt är golvet inte stumt mot cellplasten på ena sidan vilket gör att det sviktar ca 2 mm när man lägger full tyngd på den sidan, har även fått en spricka som löper längs med en av skarvarna i spånet ca 1,5 meter.

så nu till min fråga (till slut), jag tänker att det kanske blir så att jag tvingas göra om allt igen och då funderar jag på om det finns något annat tillvägagångssätt som ni anser bättre än den konstruktion jag har idag, jag tänker att man kanske kan skippa golvspån helt och byta ut bef. cellplast mot xps och flyta ca 50 mm direkt på den? Alternativt kanske byta ut till xps på 50 mm och lägga nytt spån på den för att få lite bättre stabilitet?

Jag är tacksam för allt tips och råd jag kan få!

Allt gott!