Hej!
Vi har flyttat in i ett hus där den äldsta delen är 200 år och den nyaste tillbyggnaden (bilden) ungefär 60.
Nu har det visat sig att ungefär hälften av panelen behöver renoveras på ett eller annat sätt.
Så här är väggen uppbyggd:
Del av en gammal husvägg med borttagen panel som visar fuktskadad syll och bakomliggande isolering i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syllen har tidigare blivit fuktskadad, men ligger på 14% fukt nu när jag tog bort panelen. Så jag tänker att den får vara som den är...
Enklast och snabbast (tror jag) är att såga bort det dåliga virket och spika dit en offerbräda & dropplåt. Men då kommer frågan. Dom stående brädorna "tappar" då sitt nedre fäste. Blir dom inte snabbt vinda då?
Kan man låta lockläkten gå hela vägen ner till dropplåten för att på så vis låsa fast bottenbrädorna?
Jag har letat igenom Internet på den lösningen utan att hitta någon bild, det betyder antagligen att min ide om lock ovanpå offerbräda är dum... :)

Jag tar gärna emot råd och tips!
/Mats

Nähä, det blev jag inget klokare på... :)

lockläkten kommer säkert inte hålla lika länge när den då kommer du suga åt sig mer fukt. Men är det svårt att göra på annat set så ksnske det är värt att göra så. Skruva fast en regel på den gammal syllen så går det väll att fästs panelen i den.

Lite svårt att se hur det är byggt.

• Gilla
Vejbymats
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
lockläkten kommer säkert inte hålla lika länge när den då kommer du suga åt sig mer fukt. Men är det svårt att göra på annat set så ksnske det är värt att göra så. Skruva fast en regel på den gammal syllen så går det väll att fästs panelen i den.

Lite svårt att se hur det är byggt.
Tack för svar!
Här en förstoring, kanske lättare att se då.
Reglar/syll dikt med lerhalm? eller annat cementliknande
(Reglarna har murbruk mot sidorna. Syns bättre på förra bilden)
tjärpapp
panel.

Tyvärr inget mellanrum att "leka" med.

• Delvis förstörd vägg med tjärpapp, rött panelbräde och exponerade reglar med murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Försök att hacka ut så gått det går ur syllen så du får dit en planka, det ksnske går med överhsndsfräs och stämjärn, bara det blir nå att spika panelen i.

Är det ett korsvirkeshus eller nå liknande?

• Gilla
Vejbymats
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Försök att hacka ut så gått det går ur syllen så du får dit en planka, det ksnske går med överhsndsfräs och stämjärn, bara det blir nå att spika panelen i.

Är det ett korsvirkeshus eller nå liknande?
Som det ser ut nu där jag öppnat, så är panelen spikad direkt i syllen. Antagligen är det likadant på resten av huset.
Hur stommen är uppbyggd på resten av huset vet jag inte.
Hade jag flyttat hit när jag var 30 år så hade jag troligen rivit ner all panel och reglat upp för luftspalt innan den nya panelen spikades upp. Men det är nästan 40 år sedan jag var 30, så nu letar jag efter enklaste lösningen som ändå fungerar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.