Håller på och renoverar kök och ska ändra om köksfläktens placering en liiten aning. Behöver lite tips och råd.
Nuvarande utförande: Spirorör från takhuv rakt ner genom yttertaket. Platt tak så inget vindsutrymme med rördragning. Rör kommer ner i köket i skåpet bredvid fläktskåpet och har där en 90 graders böj in i en väggstos som sitter mellan de två väggskåpen. Inne i fläktskåpet är det sedan flexibel slang ner till fläkten. Gamla väggskåpen (100cm höga) går ända upp till tak så endast den vertikala delen ner utifrån är dold i bjälklaget. Resterande krökar är fullt synliga inuti skåpen.
Vid renovering ska jag ändra placering på spis och fläkt en aning så att de istället kommer rakt under det vertikala spiroröret (imkanalen). Samtidigt ska innertaket sänkas med 45mm regel och gips. Dessutom kommer de nya köksskåpen vara 80 cm höga så det blir ett mellanrum mellan skåp och tak på knappt 15cm som ska täckas på passbit.
Behöver förslag på hur jag bäst skarvar/förlänger spiroröret rakt ner till fläktskåpet.
Ersätta 90-böjen med en rak stos och sedan en bit rakt spirorör ner till insidan fläktskåp? skarva på med flexibel slang direkt därifrån sen eller bör man skruva en stos även upp i taket på fläktskåpet för att stabilisera?
Något speciellt att tänka på vad gäller brandisolering eller liknande i det lilla utrymme som blir mellan fläktskåp och undertaket? Här kan jag antingen få två utrymmen, ett mellan överskåpet och nya gipstaket och ett mellan gipstaket och gamla innertaket (pappklätt planktak). Eller så jag jag strunta i att sätta gips just kring spiroröret och lämna helt öppet mellan överskåp och gamla innertaket (som sedan döljs av passbiten).
Tror säkert att jag skulle kunna improvisera något som både funkar rent praktiskt och estetiskt men vill gärna dubbelkolla så att jag inte missar något kring brandsäkerhetskrav, tillgänglighet för rensning o liknande.
Nuvarande utförande: Spirorör från takhuv rakt ner genom yttertaket. Platt tak så inget vindsutrymme med rördragning. Rör kommer ner i köket i skåpet bredvid fläktskåpet och har där en 90 graders böj in i en väggstos som sitter mellan de två väggskåpen. Inne i fläktskåpet är det sedan flexibel slang ner till fläkten. Gamla väggskåpen (100cm höga) går ända upp till tak så endast den vertikala delen ner utifrån är dold i bjälklaget. Resterande krökar är fullt synliga inuti skåpen.
Vid renovering ska jag ändra placering på spis och fläkt en aning så att de istället kommer rakt under det vertikala spiroröret (imkanalen). Samtidigt ska innertaket sänkas med 45mm regel och gips. Dessutom kommer de nya köksskåpen vara 80 cm höga så det blir ett mellanrum mellan skåp och tak på knappt 15cm som ska täckas på passbit.
Behöver förslag på hur jag bäst skarvar/förlänger spiroröret rakt ner till fläktskåpet.
Ersätta 90-böjen med en rak stos och sedan en bit rakt spirorör ner till insidan fläktskåp? skarva på med flexibel slang direkt därifrån sen eller bör man skruva en stos även upp i taket på fläktskåpet för att stabilisera?
Något speciellt att tänka på vad gäller brandisolering eller liknande i det lilla utrymme som blir mellan fläktskåp och undertaket? Här kan jag antingen få två utrymmen, ett mellan överskåpet och nya gipstaket och ett mellan gipstaket och gamla innertaket (pappklätt planktak). Eller så jag jag strunta i att sätta gips just kring spiroröret och lämna helt öppet mellan överskåp och gamla innertaket (som sedan döljs av passbiten).
Tror säkert att jag skulle kunna improvisera något som både funkar rent praktiskt och estetiskt men vill gärna dubbelkolla så att jag inte missar något kring brandsäkerhetskrav, tillgänglighet för rensning o liknande.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut "innan". Numera helt rivet men glömde tyvärr ta bild på det i helgen. Kan försöka ta mer bild någon kväll i veckan. Där till vänstern kommer ett spirorör som slutar jäms undersidan plank-taket mot en plåt. (Platt tak, elementhus). "Knät" som syns i det vänstra skåpet var bara instucket i dessa med en massa tätningsgegga emellan.
Där vill jag nu istället placera ett fläktskåp som sitter rakt under imkanalen så fläktrör och slang behöver bara gå rakt ner.
Gamla skåpen satt ända upp emot taket.
Nu ska jag dels sänka taket 45mm+gips och sätta överskåp som inte går ändå upp utan slutar ca 15 cm från innertaket. mellanrummet mellan överskåp och innertak ska byggas igen med passbitar Frågetecknen jag har är: Hur förlänger jag lämpligast det vertikala röret? Hur isolerar/brandsäkrar jag de 20 cm som blir i ett slutet utrymme mellan överskåp och tak?
Tänker mig att jag skulle kunna köpa någon liknande där väggstosen skjuts in i den befintliga imkanalen.
https://soliduct.se/ventilationssystem/flexror-slangar/trumsats-125-med-genomforing.htm
Det jag dock funderar över är om det är så värst lämpligt att ha ena änden av slangen och ena slangklamman ovan överskåpet i ett utrymme som alltså inte blir tillgängligt? Vore det inte bättre att ha fast rör ner förbi överskåpets tak och bara ha slang på delen som är inne i själva skåpet? Då kan ju hela slangen demonteras vid ex.vis sotning. Kan man t.ex vända på vägggenomföringen så att den långa delen kommer neråt och in i fläktskåpet?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en skiss om det kan förtydliga. Grönt är bef rör genom taket. Rött är ny stos/genomföring. Orange är nytt undertak. Blått är slangen ner till fläkten.
Hur hör man i så fall hantera utrymmet kring den röda delen av kanalen? Alltså i utrymmet mellan överskåp och tak. Behöver den brandisoleras på något sätt? Iom att jag ska stänga igen ovan överskåpen så behöver nya undertaket (45mm reglar och gips) egentligen inte gå tight in mot dessa rör utan jag kan avsluta innertaket en bit ifrån och lämna typ 30x30 cm öppning upp kring rören. Kanske till och med klä in hålet med små gipsremsor då?
Bästa svaret
Väcker denna igen. Befintlig imkanal är 160mm plåt rör som slutar jäms med gamla innertaket mot en slät plåt.
Hur går jag vidare från detta? Köper jag en 160mm genomföring så kommer den ha samma diameter som befintligt rör och alltså inte gå att skjuta in?
https://soliduct.se/tak-vaggstos-me...ez--0Ur8T1mRdvnFEEPbWjo94tithFiRoCfhkQAvD_BwE
Kan/får man istället ta en 160mm väggstos (utan rör för genomföring) och montera rygg mot rygg med den befintliga platta som sitter i innertaket idag? Rören kommer ju inte stickas in/överlappa någonting just där men skarven kanske går att täta med lämplig fog? Eller kommer sotaren att ge nedslag?
https://ventilation.se/tak-och-vagg...U_tK1zPAUPmYX0MX3N9rMOSdXTDw1x6BoCksIQAvD_BwE
Hur går jag vidare från detta? Köper jag en 160mm genomföring så kommer den ha samma diameter som befintligt rör och alltså inte gå att skjuta in?
https://soliduct.se/tak-vaggstos-me...ez--0Ur8T1mRdvnFEEPbWjo94tithFiRoCfhkQAvD_BwE
Kan/får man istället ta en 160mm väggstos (utan rör för genomföring) och montera rygg mot rygg med den befintliga platta som sitter i innertaket idag? Rören kommer ju inte stickas in/överlappa någonting just där men skarven kanske går att täta med lämplig fog? Eller kommer sotaren att ge nedslag?
https://ventilation.se/tak-och-vagg...U_tK1zPAUPmYX0MX3N9rMOSdXTDw1x6BoCksIQAvD_BwE
Närbilder underlättar.
Hur ser det ut mot befintligt tak (syns inte på befintlig bild eftersom skåpet skymmer)?
Går något att plocka bort?
Hur ser anslutningstosen som sitter på skåpsidan ut?
Hur är den ansluten mor 90°-böjen?
Går den att återanvända?
En imkanal i en en-/tvåfamiljshus är inte besiktningspliktig utan det åligger fastighetsägaren att den följer gällande regler och att den rengörs när det behövs.
Försäkringsbolagen kan minska ersättningen, vid en eventuell skada, om det framgår att imkanalen inte följer gällande regler.
Hur ser det ut mot befintligt tak (syns inte på befintlig bild eftersom skåpet skymmer)?
Går något att plocka bort?
Hur ser anslutningstosen som sitter på skåpsidan ut?
Hur är den ansluten mor 90°-böjen?
Går den att återanvända?
En imkanal i en en-/tvåfamiljshus är inte besiktningspliktig utan det åligger fastighetsägaren att den följer gällande regler och att den rengörs när det behövs.
Försäkringsbolagen kan minska ersättningen, vid en eventuell skada, om det framgår att imkanalen inte följer gällande regler.
Klicka här för att svara