Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Råd när det gäller garagedörr

1. Byggjanne
    Medlem · 78 inlägg

Byggjanne

Medlem
    Hej,
    jag ska sätta in en ytterdörr (21x10) i mc-delen i mitt garage.
    När jag gjöt plattan passade jag på att gjuta in ett vinkeljärn i dörrhålet. Planen var att ha det tröskellöst och en rejäl gummitätning i underkant av dörren för att göra det smidigt att rulla in/ut hojarna. Nu när det är dags att sätta fast karmen drabbas jag av dubier.

Behålla karmens tröskel eller inte?

Vad har ni för erfarenheter och tips?

2. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Har iofs inte haft nåt mc-garage men nog tycker jag vinkeljärnet är bättre om man kan få till det med tätningslisten, då prioriterar jag tåligheten före isoleringsförmåga. Fast på mitt garage går portarna emot kanten på vinkeljärnet/plattan vilken då fungerar som tröskel för dörren så det blir hyfsat bra med tätningslist där.
    Tröskeln tål ju däck som rullar över den men det låter klart smidigare att inte ha tröskel, att rulla en fullvuxen mc genom ett smalt dörrhål är bökigt som det är väl?

3. Byggjanne
    Medlem · 78 inlägg

Byggjanne

Medlem
    Jag är inne på din spaning. Dvs så tröskelfritt som möjligt. Jag tror att jag får tillräckligt tätt med en rejäl släplist på dörren.

Jag håller mig till så smala hojar som möjligt så bredden är helt lugnt. Skulle någon bred hoj leta sig hit (gud förbjude) så finns dubbelgaraget vägg i vägg. ;-)

4. J

Jan-Å

Medlem
    Helt OT men vilka hojar är smala och vilka är breda?? :S själv åker jag Jeep så jag fattar inte riktigt hojar :p

5. Byggjanne
    Medlem · 78 inlägg

Byggjanne

Medlem
    Vi fortsätter OT!

En Honda Gold Wing är en breeed hoj. Inget för mig.

En sporthoj med tvärsmonterad tvåcylindrig L-motor blir smal och kompakt. Gärna i lite old-style och röd! Då är det mer i min smak.

6. J

Jan-Å

Medlem
    Då fattar jag och håller med dej, en guldvinge är som att åka bil tycker jag :rolleyes: mycke coolare me den röda :cool:

7. M
    Moderator · Västernorrland · 11 233 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    Håller med.
    Själv envisas jag med motorcykel med fler hjul än två, dvs lovlig på B-kort men skulle jag ge mig in på tvåhjulingar så blr det en kross eller endurohoj (mindre prylar som sticker ut och blir bortkörda)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.