Byggahus.se
Hej!

Är mitt uppe i garagebyggeprojekt.... Garaget är ett dubbelgarage på gjuten platta och framför den skall det gå ut en carport. Nu är jag i full färd med att gräva för plintar och har stött på lite funderingar.

Min garageuppfart sluttar ifrån garage och ut emot gatan. Så efter att jag grävt ca 1 meter djupa hål och slagit en lina där jag önskar att ovankanten på plinten skall vara så upptäcker jag att de yttersta plintarna bara kommer att ligga ca 300-400 mm under marknivå. Tanken är att jag efter att bygget är klart skall fylla upp så att garageuppfarten inte lutar så mycket, och då kommer ju plintarna att ha mer massa kring sig och alltså således komma djupare ner i marken. Jag undrar nu forumet om man kan sätta plintarna, fylla upp med väldränerande singel/makadam och motfylla runt plinten tills dess att jag fyller upp? Tanken var att använda mig av 700 mm prefab-plintar. Kanske ska man ta 900 mm plintar för att komma djupare, dessa är dock lite svårare att få tag på, inte direkt standard hos byggvaruhandlarna? Eller ska jag gjuta egna? Känner att prefabplintar blir smidigare och att de uppfyller bärre hållfasthetskrav. Carporten vilar på fyra plintar. Carporten är 5,5 X 7,5 m, så det är bra last på plintarna.....

Bifogar en pdf för att illustrera konstruktionen....

bor i södra Sverige med tjäldjup på 1,2 m

Många Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.