Byggahus.se

Råd kring ny helhet värmesystem etc.

1. olawikström
    Byggnadsvårdare · stockholm · 7 inlägg

olawikström

Byggnadsvårdare
    Är numera stolt ägare av ett kapell-liknande hus på 205 m2 med byggår 1890. Det består till hälften av en sal om 10x10m med 6 meter i tak, och andra hälften av bostads-del i två våningar.

Huset värms just nu upp med vattenburen värme från , vad jag kan se, en vanlig elpanna. Radiatorerna i stora salen är urkopplade (går lätt att koppla på dem, så det är noll problem om jag vill det) och stora salen värms av en luft-luft-värmepump. Vattenburna värmesystemet i bostadsdelen är just nu fylld med "glykol" dvs något som gör att det inte fryser.

Vad jag förstått så är huset ordenligt isolerat.
    Grunden är krypgrund/torpargrund som vid besiktning på vintern har för hög luftfuktighet och tillväxt på bärlinor. Så jag måste sanera, rensa, täta och sätta in en avfuktare där som får torka ut och stå på vakt inför sommarens fuktanstormning.

Vi kommer använda huset som fritidshus och ser helst så långa driftkostnader som möjligt. Ser framför mig ett system som vi kan "starta" på morgonen innan vi åker dit, och att systemet därutöver håller lägsta möjliga temperatur som inte förstör huset. Vi kommer inte bredbandsansluta huset, så eventuella fjärrstyrda lösningar måste gå via GSM/3G/4G.

Sååå, mina undringar:

1) Gällande husets framtida värme så har jag så långt formulerat två nya möjliga lösningar: a) komplettera med en till LLVP med dubbla innedelar, en uppe och en nere, och därmed värma hela huset med LLVP, b) sätta in en LVVP på det vattenburna systemet och låta det ta totalansvar för husets värme. Tänker jag rätt? Alternativ?

2) Gällande grunden, har för mig att från tidigare hus jag ägt att avfuktaren skapar en miljö som gör att husets värmekostnader minskar, stämmer det? Eller är det effekten löjligt obefintlig? Finns det system som samkör luft/luft eller luft/vatten med en avfuktare i grunden på något smart sätt?

3) Kallställa hus ska en ge fan i va?

/Ola

2. olawikström
    Byggnadsvårdare · stockholm · 7 inlägg

olawikström

Byggnadsvårdare
    Update:

1) låter elpannan vara så länge. Överväger att köra huset off grid pga h u t l ö s a nätavgifter.

2) såg ngt som hette trygghetsvakten som verkade riktigt lovande.

3) överväger numera att kallställa, men att först installera en rejäl solarventi för att säkerställa att huset är torrt vintern igenom. Det borde rimligtvis göra kallställning möjlig visst?

Ja. Där är jag. Kör ev en separat solarventi i grunden också. Då det känns bäst lämpat för framtida övergång till off grid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.