Hej, jag söker lite råd på hur jag ska göra. Vi kände en liten konstig doft ifrån ett golvfönster i ena hörnet. Nästan lite jordigt. Jag har ett trähus från 1973 med krypgrund, avfuktare installerad i krypgrunden.
Jag tog hit Anticimex som kom och kollade och kunde kontastera att det luktar mögel.
Man kan inte se något när man tog bort golvlisten utan allt ser torrt och fint ut men ändå luktar det lite. Inte så att det sprider sig i huset utan man måste trycka ner näsan vid listen för att känna doften. Han kröp ner i krypgrunden och kunde se gammalt mögelangrepp som torkat, troligtvis eftersom det har installerats en krypgrunds avfuktare. Men detta var inte i närheten utan fönstret utan längre bort. I närheten där vi känner doften kunde han inte se något därnere.
Jag kontaktade förra ägaren bara för att få lite info om dom besiktade huset när dom köpte huset och det hade dom gjort och det påvisade mögelangrepp i krypgrunden pga läckande avlopp. Vilket dom åtgärdade och installerade en avfuktare pga detta.
Killen från Anticimex trodde inte att det var en aktiv mögelpåväxt utan gammalt som doftade sen innan. Han trodde det var gammalt som sitter kvar på syllen. Hans råd var att täta listen så vi inte kan få in doften i huset, men också att han kan inte vara säker om vi inte gör en grundligare undersökning vilket betyder att borra hål i väggar och golv.
Vi lutar mot att låta dom göra detta för att kolla så det inte är någon fara men samtidigt så sa han att det borde inte vara något som är aktivt eftersom det inte luktar på något annat ställe.
Kan gammalt mögel lukta som inte är aktivt längre ?
Jag tog hit Anticimex som kom och kollade och kunde kontastera att det luktar mögel.
Man kan inte se något när man tog bort golvlisten utan allt ser torrt och fint ut men ändå luktar det lite. Inte så att det sprider sig i huset utan man måste trycka ner näsan vid listen för att känna doften. Han kröp ner i krypgrunden och kunde se gammalt mögelangrepp som torkat, troligtvis eftersom det har installerats en krypgrunds avfuktare. Men detta var inte i närheten utan fönstret utan längre bort. I närheten där vi känner doften kunde han inte se något därnere.
Jag kontaktade förra ägaren bara för att få lite info om dom besiktade huset när dom köpte huset och det hade dom gjort och det påvisade mögelangrepp i krypgrunden pga läckande avlopp. Vilket dom åtgärdade och installerade en avfuktare pga detta.
Killen från Anticimex trodde inte att det var en aktiv mögelpåväxt utan gammalt som doftade sen innan. Han trodde det var gammalt som sitter kvar på syllen. Hans råd var att täta listen så vi inte kan få in doften i huset, men också att han kan inte vara säker om vi inte gör en grundligare undersökning vilket betyder att borra hål i väggar och golv.
Vi lutar mot att låta dom göra detta för att kolla så det inte är någon fara men samtidigt så sa han att det borde inte vara något som är aktivt eftersom det inte luktar på något annat ställe.
Kan gammalt mögel lukta som inte är aktivt längre ?
Vet ju inte ifall det är aktivt eller inte, han trodde inte det pga det är en krypgrundavfuktare som håller det torrtIntet skrev:
Nej det är inget vi känt av liksom, utan det var när jag låg på golvet och montera en möbel nära fönstret som jag kände en konstig doft. Och lokalisera det till ena hörnet av golv fönstret.Intet skrev:
Man känner ju ingen doft i huset och familj och vänner vart lite förvånade när jag sa att vi troligtvis har mögel då dom aldrig känt något när dom har hälsat på. Annars kan man ju lätt bli ”doftblind” när man bor i det
Hur mycket det hela skulle oroa mig beror på hur huset är byggt och detaljerna kring fönsteranslutningen. Antar att "golvfönster" är en fönsterdörr ner till golvet? Kan det finnas goda skäl att kolla om det inte är något lokalt småfel i fogen, under tröskeln e. d? Det borde vara enkelt att lossa på listverk och kolla sådant, i första hand inifrån. Det kanske bara är någon liten miss eller skada i fogningen (den ska vara diffusionstät inåt) och/eller anslutningen av diffspärren, som låter rumsfukten läcka in i fönsterfogen eller väggen intill.
Man kan för all del även ta en titt på fönsteranslutningen utifrån.
Allt ovan bara grova killgissningar såklart, kanske hade misstankarna varit mer specifika om ni slängde upp lite närbilder kring fönstret, skarven fasad/sockel etc.
Allt ovan bara grova killgissningar såklart, kanske hade misstankarna varit mer specifika om ni slängde upp lite närbilder kring fönstret, skarven fasad/sockel etc.
Det kommer ifrån det vänstra hörnet på bilden, och allt där är torrt och fint. Har även kollat med en inspektionskamera och ser ingentingC Chrzan skrev:Hur mycket det hela skulle oroa mig beror på hur huset är byggt och detaljerna kring fönsteranslutningen. Antar att "golvfönster" är en fönsterdörr ner till golvet? Kan det finnas goda skäl att kolla om det inte är något lokalt småfel i fogen, under tröskeln e. d? Det borde vara enkelt att lossa på listverk och kolla sådant, i första hand inifrån. Det kanske bara är någon liten miss eller skada i fogningen (den ska vara diffusionstät inåt) och/eller anslutningen av diffspärren, som låter rumsfukten läcka in i fönsterfogen eller väggen intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rådgivning kring val av värmesystem
Värme allmänt -
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Regler uppgradera 3 porslinsäkringar, 16 A undercentral?
Byggmaterial & Byggteknik -
Oisolerat förråd, frågor kring stomme/tak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Råd kring att fästa ställning till tvättställ i golvet. (Burlington)
Badrum