Hej, jag har aldrig gjort detta innan. Det ska skruvas fast en ca 20 kg tung konstruktion (hönsreden) i en betongvägg som av allt att döma är gjord i hålbetong-mursten. Inte lättbetong och verkar inte vara i solid betong.

Kommit fram till att det vettigaste är att köra RF A4 gängstav 10 mm (M10), sätta fast med ankarmassa. Vad ska man tänka på i sammanhanget, räcker 12 mm borrhål för M10? Jag vet detta med att borsta ur borrhålet ordentligt och köra tryckluft så det blir rent innan applicering ankarmassa osv.

Alla tips mottages tacksamt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, jag har aldrig gjort detta innan. Det ska skruvas fast en ca 20 kg tung konstruktion (hönsreden) i en betongvägg som av allt att döma är gjord i hålbetong-mursten. Inte lättbetong och verkar inte vara i solid betong.

Kommit fram till att det vettigaste är att köra RF A4 gängstav 10 mm (M10), sätta fast med ankarmassa. Vad ska man tänka på i sammanhanget, räcker 12 mm borrhål för M10? Jag vet detta med att borsta ur borrhålet ordentligt och köra tryckluft så det blir rent innan applicering ankarmassa osv.

Alla tips mottages tacksamt.
Vipp bult borde väl funka. Kemankare i hålsten e väl sådär.
 
I Installation skrev:
Vipp bult borde väl funka. Kemankare i hålsten e väl sådär.
Har du någon länk till vippbult? Aldrig hör talas om detta i sammanhanget.

__
PS Kan tillägga att den gamla betongväggen är ca 250-300 mm tjock svårt att avgöra exakt. De tänkta borrhålen blir ca 140 mm djupa. Infästningsdjup som jag tänker mig är 120 mm, det går igenom minst 2 lager i betonghålstenen om jag förstår det rätt.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Har du någon länk till vippbult? Aldrig hör talas om detta i sammanhanget.

__
PS Kan tillägga att den gamla betongväggen är ca 250-300 mm tjock svårt att avgöra exakt. De tänkta borrhålen blir ca 140 mm djupa. Infästningsdjup som jag tänker mig är 120 mm, det går igenom minst 2 lager i betonghålstenen om jag förstår det rätt.
Vikbygel heter dem som artikel.
 
Vikbygel verkar vara något för korrugerad plåt. Ser tyvärr helt irrelevant ut men du kanske tänkte på något annat.
 
Kemankare fungerar toppen. Se bara till att du använder den perforerade pluggen innan.
 
Problematiken borde vara en standardgrej, hoppas folk kan bidra. Infästning i betonghålsten som sagt. Försökt googla på det men det bästa jag kommit fram till är just kemankare. En positiv grej med lösningen att kemankra fast gängstav är att man enkelt kan demontera grejorna, inte möjligt om man kemankrar fast skruvarna man sätter fast det med.
 
A atomlab skrev:
Kemankare fungerar toppen. Se bara till att du använder den perforerade pluggen innan.
Vad är den perforerade pluggen?

Jag kollar på Biltemas ankarmassa, man applicerar detta via en fogpistol. Är det något särskilt jag ska tänka på?

Som sagt, aldrig gjort detta tidigare, mycket tacksam för alla tips hur man lyckas.
__
Bara för att vara supertydlig: vad jag är ute efter är att kemankra fast en RF M10 gängad stång i ett borrhål gjort i betonghålsten. För att kunna skruva fast min konstruktion ca 30 kg hönsreden i betongväggen... inkl hönorna :)
 
Redigerat:
C
H Harald Blåtumme skrev:
Infästning i betonghålsten som sagt. Försökt googla på det men det bästa jag kommit fram till är just kemankare. En positiv grej med lösningen att kemankra fast gängstav är att man enkelt kan demontera grejorna, inte möjligt om man kemankrar fast skruvarna man sätter fast det med.
Problemet är så klart hålrummen, där vare sig ankarmassa eller någon annan infästning får fäste.
Därför blir det effektiva ingreppet i materialet cirkus hälften av borrdjupet, vilket du får beakta vid dimensioneringen. Därför gissar jag att 10 mm stång är kraftigt overkill i sammanhanget. Även om du skulle borra rakt igenom väggen skulle stenen ge vika långt innan du ens närmar dig brottgränsen för 10 mm stång.

Perforerad hylsa är ett absolut måste med ankarmassa i hålsten, annars rinner ju massan bara in i hålrummen.

Håldiametern är kritisk för optimalt resultat och slås upp i till ankarmassan hörande tabell. Även om optimalt resultat knappast är kritiskt i detta fall.

Du gjuter aldrig fast skruven med ankarmassa, den skall ju ha en viss förspänning, utan du gjuter antingen in gängstång eller ankarhylsor med invändig gänga.

Själv skulle jag inte krångla med ankarmassa för 20 kg utan sätta vanliga skruv/plugg. Med fördel använder man då så pass långa plugg/skruv att du får grepp i flera skikt i stenen. Sätt några extra skruv om du är orolig för hållfastheten, men 20 kg är i sammanhanget ingen tyngd som föranleder några speciallösningar.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag tar tacksamt emot dina inpass cpalm! Fortfarande vet jag inte vad som menas med perforerad hylsa men får väl googla på det.

Får säga att jag funderat en del på vad som kan vara vettigt här och nu kanske jag kommer till något vettigt och bra. Kanske bra som du säger att bara köra med vanliga universalplugg, några extra.

En viktig grej i just denna applikation är att det ska gå att montera bort (hönsredena i detta fall), utan större bekymmer.

Du skriver: "Med fördel använder man då så pass långa plugg/skruv att du får grepp i flera skikt i stenen."

Detta är nog precis vad jag behöver hitta.

Det var en förhoppning att jag via kemankare kunde fixa en stabil förankring genom åtminstone två betongskikt men som sagt, har aldrig gjort detta förut så vet inget. Vore smidigt om möjligt, en rejält förankrad gängstav typ M10.
 
Redigerat:
C
H Harald Blåtumme skrev:
Fortfarande vet jag inte vad som menas med perforerad hylsa men får väl googla på det.
Den här videon gör det nog lite klarare:
 
Videon visar ungefär vad jag väntar mig att produkter typ Biltema ankarmassa kan göra. Min tanke var att ankra en M10 RF gängstång på detta vis, är detta fixat är ju resten skitenkelt. Slippa plugg, skruv och allt detta, enbart muttrar att dra. Kanske drömmer jag bara.
 
C
Jo, för all del, kör på ankarmassan om det känns bäst. Det är ingen rocket science. Har dock svårt att se det som ett enklare (eller för den delen billigare) alternativ till plugg + skruv, sett till helheten.

Att tänka på oavsett metod är hur du skall se till att hålen hamnar på exakt rätt ställe. Samt att gängstängerna är svårt att återställa, även om de gör det lätt att montera/demontera prylarna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vikbygel verkar vara något för korrugerad plåt. Ser tyvärr helt irrelevant ut men du kanske tänkte på något annat.
Den används till det också. Eller som infästning för taksäkerhet genom råspont och i större hålsten eller i håldäcksbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.