Hej. Jag ska ta bort två rörböjar och har ingen egentlig asbestnoja men vill bara ha några råd inför detta jobb. Har läst en del trådar men inte riktigt fått så mycket praktiska råd.
Har skaffat bland annat:
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-000036/
Tättslutande ögonskydd
Engångsoverall
Skoskydd
Engångsghandskar som tejpas fast i overallen
Gubben jag köpte huset av hade kopplat ihop bergvärmepumpen och pannan för att kunna köra bägge. Jag lär inte elda och vill bli av med expansionskärlet på nockvinden samt beroendet av cirkulationspumpen på pannan. Ska byta tak och vill bli av med en onödig genomföring. Börjarna måste tyvärr bort enligt röris.
Börjarna sitter mot tak och i ett lite trångt utrymme ovanför pannan. Har tänkt plasta in utrymmet så gott det går och hoppas kunna få ned det mesta i ett litet kärl eller plastpåse jag tänkt ställa under.
Vissa har framställt det som att helvetets portar kommer att öppna sig och att det kommer spruta damm över hela rummet. Jag vill förstå vad jag kan förvänta mig när jag tar bort den.
Jag fattar att jag ska blöta upp och det känns klokt att börja med ett snitt på insidan av böjen för att kunna hälla in vatten där innan jag tar bort skalet.
Kan jag skära höljet på böjen i två halvor som jag försiktigt lirkar av eller lär allt börja falla i bitar direkt? Sitter det vanligen något emellan skalet och där asbesten börjar?
Kan jag skära snitt och sedan täcka hela böjen med en blöt handduk som jag använder för att lirka av hela altet?
Bör jag skippa handduk och ha en lämplig behållare undertill som allt damm får ramla ned i?
Borde rören gå att få helt rena med bara vatten eller brukar det sitta kvar något som är svårt att få bort?
När jag är klar funderar jag på om jag ska låta rummet stå oventilerat och sedan våttorka vid ett senare tillfälle.
Är det rentav dumt att omedelbart öppna källarfönstret till pannrummet och riskera någon form av drag som skickar in fibrerna till övriga delar av källaren? Jag måste ju gå ut den vägen.
Att låta det stå oventilerat så att fibrerna får sjunka till golvet över ett antal dagar och sedan våttorka känns spontant förnuftigare, då kan också spridningen begränsas mer än om draget blåser in dem i vrår jag inte kommer åt.
Om jag lyckas med processen att inte damma mycket är min plan att ta av skoskydden och sedan gå långsamt ut genom källardörren och byta om utomhus.
Tacksam för alla tips och råd.
Har skaffat bland annat:
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-000036/
Tättslutande ögonskydd
Engångsoverall
Skoskydd
Gubben jag köpte huset av hade kopplat ihop bergvärmepumpen och pannan för att kunna köra bägge. Jag lär inte elda och vill bli av med expansionskärlet på nockvinden samt beroendet av cirkulationspumpen på pannan. Ska byta tak och vill bli av med en onödig genomföring. Börjarna måste tyvärr bort enligt röris.
Börjarna sitter mot tak och i ett lite trångt utrymme ovanför pannan. Har tänkt plasta in utrymmet så gott det går och hoppas kunna få ned det mesta i ett litet kärl eller plastpåse jag tänkt ställa under.
Vissa har framställt det som att helvetets portar kommer att öppna sig och att det kommer spruta damm över hela rummet. Jag vill förstå vad jag kan förvänta mig när jag tar bort den.
Jag fattar att jag ska blöta upp och det känns klokt att börja med ett snitt på insidan av böjen för att kunna hälla in vatten där innan jag tar bort skalet.
Kan jag skära höljet på böjen i två halvor som jag försiktigt lirkar av eller lär allt börja falla i bitar direkt? Sitter det vanligen något emellan skalet och där asbesten börjar?
Kan jag skära snitt och sedan täcka hela böjen med en blöt handduk som jag använder för att lirka av hela altet?
Bör jag skippa handduk och ha en lämplig behållare undertill som allt damm får ramla ned i?
Borde rören gå att få helt rena med bara vatten eller brukar det sitta kvar något som är svårt att få bort?
När jag är klar funderar jag på om jag ska låta rummet stå oventilerat och sedan våttorka vid ett senare tillfälle.
Är det rentav dumt att omedelbart öppna källarfönstret till pannrummet och riskera någon form av drag som skickar in fibrerna till övriga delar av källaren? Jag måste ju gå ut den vägen.
Att låta det stå oventilerat så att fibrerna får sjunka till golvet över ett antal dagar och sedan våttorka känns spontant förnuftigare, då kan också spridningen begränsas mer än om draget blåser in dem i vrår jag inte kommer åt.
Om jag lyckas med processen att inte damma mycket är min plan att ta av skoskydden och sedan gå långsamt ut genom källardörren och byta om utomhus.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Vattna så gott det går, ta bort böjarna, gräv ner de i trädgården, somna om som inget hänt. Använd en blomspruta.
Asbets är farligt om man jobbar med det 8 timmar om dagen i 20 års tid och röker.
Det du ska göra är 0,000 promille av det, det är farligare att gå 10 minuter på en gata i stan en vårdag innan de sopat upp sanden.
Asbets är farligt om man jobbar med det 8 timmar om dagen i 20 års tid och röker.
Det du ska göra är 0,000 promille av det, det är farligare att gå 10 minuter på en gata i stan en vårdag innan de sopat upp sanden.
Jo, jag vet att mycket av skräcken kommer från folk som stått och bearbetat och hanterat säckar med lös asbest utan munskydd i 50år. Tycker inte att jag gav uttryck för någon noja, men vill oavsett begränsa spridningen så gott det går, särskilt som det är ett trångt utrymme bakom pannan och mycket av ren respekt för röris som ska göra jobbet senare. Jag söker praktiska råd och förståelse för hur materialet kan tänkas bete sig, då jag aldrig gjort detta tidigare. Det är säkert någon detalj i borttagandet som kraftigt minimerar damm, bortsett från det uppenbara i att hålla det blött. Jag har som sagt tänkt hälla vatten i ett snitt i överdelen av böjen innan jag tar bort höljet. Jag vet inte om jag kan förvänta mig att det rasar ut saker redan då eller om jag måste bort med ytterligare lindor eller hönsnät som håller inne asbesten.Isakare skrev:
Vattna så gott det går, ta bort böjarna, gräv ner de i trädgården, somna om som inget hänt. Använd en blomspruta.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
OM det nu är asbest så låter det som du har bra åtgärder.H husnyborjare skrev:Hej. Jag ska ta bort två rörböjar och har ingen egentlig asbestnoja men vill bara ha några råd inför detta jobb. Har läst en del trådar men inte riktigt fått så mycket praktiska råd.
Har skaffat bland annat:
[länk]
Tättslutande ögonskydd
Engångsoverall
Skoskydd
Om du kan sätta ett skydd mot resten av rummet, eller källaren/huset, i form av en plastbarriär som är tejpad tex, så minimerar du risken att eventuellt damm sprider sig.
Om det sen sitter något hårt fast så bör det ju inte damma iaf.
Och har du en skyddsoverall (engågns) och ett bra andningsskydd så minimerar du risken at andas in fibrer och städning (våttorkning) efteråt låter rimligt.
https://www.kristianstad.se/downloa...Råd om asbest för privatpersoner 20231026.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden