Byggahus.se

Råd inför inglasning

1. S
    Medlem · Västernorrland · 672 inlägg

senmathal

Medlem
    Hej!
    Vi har i sommar byggt en altan och tänker fortsätta med att glasa in en del av den. Inglasningen kommer endast delvis att ansluta mot väggen och jag har lite funderingar hur man får den tillräckligt stabil vad gäller sidokrafter från vinden. Tar tacksamt emot synpunkter och förslag. Har så gott jag kan gjort några skisser i SketchUp. Anledningen att vi bygger så här är att vi då får sjöutsikt och samtidigt sol längre tid av dagen än om vi byggt på gaveln. Framsidan vetter mot söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    altan.PNG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Lite son info
    Det är väl inget fel att få mera sol , det som avgör är hur mycket snölast du får på dina breddgrader , taket har ingen stor lutning och kan få en hel del på sig , och måste tas hänsyn till den delen kommer säkert fram här , jag är lite utanför de beräkningarna

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Snedsträvor i regelverket innanför panelen?

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Ska du bara ha fönsterpartier i tre utav väggarna, så hjälper ju under- och överliggande panelpartier till att stadga konstruktionen i sidled. Sedan kan man ju alltid komplettera med extra snedsträvor som Joh_80 redan beskrivit.

5. Jante
    Medlem · 620 inlägg

Jante

Medlem
    OM det är fasta glaspartier som skruvas på plats så kommer de att ta upp mycket av kraften.
    Bara en tanke :thinking:
    //Jante

6. S

senmathal

Medlem
    Jag har fundera just hur mycket glasrutorna kan ta upp. Vi vill ha öppningsbara rutor dels vid ingången från altanen och på ytterligare en sida. Det innebär två sidor där rutorna kan skruvas fast. Där måste man väl dela av vägen med stående reglar så rutorna blir lämpligt stora.

Vi har i nuläget tänkt oss glas i alla fyra väggar och öppningsbara på två väggar. Snedsträvor i panelpartierna är inberäknat.

Jag antar att det genomtänkta infästningar mellan stolpar och takreglar av rejäla dimensioner ger ett visst tillskott till stabilteten. Stolpar tänker jag göra av tre delar. En 45x90 i mitten med en bredare regel på varje sida. Då kan jag klämma fast takåsarnas bärlina i den.

Hur mycket bidrar skivverkan från taket mot sidokrafter? Vi tänker oss i nuläget plåttak.

/Mats

7. K
    Medlem · 826 inlägg
    Glöm inte att sätta ett snörasskydd på hustaket. Skulle du få ett ras därifrån så blir det stora krafter.

8. S

senmathal

Medlem
    Som tur är sitter det redan snörasskydd där för att skydda hängrännorna.

/Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.