Hej hej!

Vi har ett hus från 1920 och det är nu dags att renovera övervåning. Jag har rivit ner innertaket till råsponten i ett rum och har nu följande frågor.

Mögel
Tidigare har isoleringen legat dikt an mot råsponten vilket har resulterat i mögelbildning (se bilder). Detta rum ska bli två sovrum till barnen och jag ser helst att de inte ska påverkas av mögel.
  • Hur ska jag tänka kring detta?
    • Bör man ta bort allt mögel innan man bygger på? I så fall:
      • Har ni några tips hur?
  • Någon som kan avgöra vad det är för typ av mögel?

Sadeltaket
Sedan har jag några frågor gällande isoleringen till detta sadeltak. Jag har pratat med några människor i branschen och fått lite olika tips. Takstolarna har ett djup på 160mm och huset har egenventilation (ingen ventilation).

Variant 1:
En person tyckte att jag skulle köra följande ordning (sett utifrån och in)

• Råspont -> Luftspalt (20mm) -> Isolering 140mm -> Ångbroms -> (alt spånskiva) -> gips

Variant 2:
En annan person gillade inte idén med ångbroms då huset saknar ventilation och tycker att 140mm isolering var för lite. Han rekommenderade att regla på ytterligare 95mm på takstolarna vilket skulle leda till:

• Råspont -> Luftspalt (min. 20mm) -> Isolering 140mm -> Vindskyddsväv -> Isolering 95mm -> (alt spånskiva) -> gips
Googlar jag hittar jag information om att man ska lägga vindpapp / vindskyddsväv direkt mot luftspalten vilket han inte rekommenderade.

Gaveln
I detta rum finns då också en gavel där det i dagsläget är reglat 120 mm från råspont och har även legat 120mm isolering i dessa fack. Fasaden är kalkputs på liggande trä.
  • Hur bör jag tänka här?
  • Ska man ha luftspalt i väggen och sedan isolera på det?
  • Bör jag lägga ytterligare isolering även här?

• Närbild på mögelangripen träpanel med tydliga mörka fläckar mellan reglarna under renovering av gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont med synliga mögelfläckar på övervåning i äldre hus, träpanel med mörka områden, diskussion om renovering och isolering i forumtråd.
    Skapa konto
  • Mögelväxt på träpanel från innertak som rivits för renovering i ett 1920-tals hus, visar vita prickiga fläckar av mögel på ytan.
    Skapa konto
  • Närbild på svart mögelväxt på träpanel i ett gammalt hus från 1920, vilket orsakats av felaktig isolering mot råspont.
    Skapa konto
  • Mögel på träplankor i taket från ett hus byggt 1920, orsakad av dålig isolering som låg mot råsponten.
    Skapa konto
Boyner Boyner skrev:
Hej hej!

Vi har ett hus från 1920 och det är nu dags att renovera övervåning. Jag har rivit ner innertaket till råsponten i ett rum och har nu följande frågor.

Mögel
Tidigare har isoleringen legat dikt an mot råsponten vilket har resulterat i mögelbildning (se bilder). Detta rum ska bli två sovrum till barnen och jag ser helst att de inte ska påverkas av mögel.
  • Hur ska jag tänka kring detta?
    • Bör man ta bort allt mögel innan man bygger på? I så fall:
      • Har ni några tips hur?
  • Någon som kan avgöra vad det är för typ av mögel?

Sadeltaket
Sedan har jag några frågor gällande isoleringen till detta sadeltak. Jag har pratat med några människor i branschen och fått lite olika tips. Takstolarna har ett djup på 160mm och huset har egenventilation (ingen ventilation).

Variant 1:
En person tyckte att jag skulle köra följande ordning (sett utifrån och in)

• Råspont -> Luftspalt (20mm) -> Isolering 140mm -> Ångbroms -> (alt spånskiva) -> gips

Variant 2:
En annan person gillade inte idén med ångbroms då huset saknar ventilation och tycker att 140mm isolering var för lite. Han rekommenderade att regla på ytterligare 95mm på takstolarna vilket skulle leda till:

• Råspont -> Luftspalt (min. 20mm) -> Isolering 140mm -> Vindskyddsväv -> Isolering 95mm -> (alt spånskiva) -> gips
Googlar jag hittar jag information om att man ska lägga vindpapp / vindskyddsväv direkt mot luftspalten vilket han inte rekommenderade.

Gaveln
I detta rum finns då också en gavel där det i dagsläget är reglat 120 mm från råspont och har även legat 120mm isolering i dessa fack. Fasaden är kalkputs på liggande trä.
  • Hur bör jag tänka här?
  • Ska man ha luftspalt i väggen och sedan isolera på det?
  • Bör jag lägga ytterligare isolering även här?
Ta bort så mycket mögel som du kan skulle jag säga: tex tvätta med mögeltvätt.
Sen är väl grundregeln: Luftspalt, så mycket isolering du kan/vill ha och sen ångbroms (eller spärr)

Eftersom det är ett gammalt hus så skulle jag kört med ångbroms istället för spärr, men alternativ 2 med mycket mer isolering och utan någon som helst ångbroms inifrån låter lite riskabelt. Vid tunnare isolering kan det nog kalra sig, men ju mer du lägger på ju kallare blir det inuti isoleringen, med risk för att om rummet är högt fuktbelastat så komemr det in fukt i konstruktionen som kondenserar däri och då kanske ger röta/mögel i reglarna tex. En ångbroms minskar ju fukttrycket men släpper igenom litegrann utåt igen om det trots allt kommer in.
https://vison.se/bison-angbroms/

Mitt förslag skulle vara:
  • Råspont -> Luftspalt (20mm) -> vindpapp ->Isolering 140mm (eller mer om du får plats) -> Ångbroms -> Innertak
https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/

https://vison.se/bison-angbroms/

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ta bort så mycket mögel som du kan skulle jag säga: tex tvätta med mögeltvätt.
Sen är väl grundregeln: Luftspalt, så mycket isolering du kan/vill ha och sen ångbroms (eller spärr)

Eftersom det är ett gammalt hus så skulle jag kört med ångbroms istället för spärr, men alternativ 2 med mycket mer isolering och utan någon som helst ångbroms inifrån låter lite riskabelt. Vid tunnare isolering kan det nog kalra sig, men ju mer du lägger på ju kallare blir det inuti isoleringen, med risk för att om rummet är högt fuktbelastat så komemr det in fukt i konstruktionen som kondenserar däri och då kanske ger röta/mögel i reglarna tex. En ångbroms minskar ju fukttrycket men släpper igenom litegrann utåt igen om det trots allt kommer in.
[länk]

Mitt förslag skulle vara:
  • Råspont -> Luftspalt (20mm) -> vindpapp ->Isolering 140mm (eller mer om du får plats) -> Ångbroms -> Innertak
[länk]

[länk]
Tack Klaskarlsson, det låter som en bra lösning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.