Hej,
Vi har byggt till ett extra rum med sadeltak (se bild) och vill nu i efterhand passa på att uppdatera taksäkerheten, eftersom vi behöver göra en ny besiktning av vår kamin.
Taksäkerheten var godkänd 2014 i samband med besiktning och provtryckning av skorstenen. På bifogad bild syns den nya tillbyggnaden till vänster, som ansluter mot huvudtaket.
Taklutning huvudtak: ca 45°, tillbyggnad: ca 17°. Skorsten >110 cm över nock (gissar jag på, vet inte exakt höjd).
Jag har läst igenom informationen på taksakerhet.se
men tycker det är lite svårt att veta exakt hur vi bör lösa detta med tanke på ränndalen mellan taken.
Jag har markerat två alternativa vägar upp till skorstenen:
Röd väg: Utnyttjar befintliga taksteg (godkända 2014). Den här vägen kräver dock att man passerar ränndalen, och höjdskillnaden mellan arbetsplanet och skorstenens topp verkar vara över 110 cm.
Lila väg: Går helt via huvudtaket på höger sida, utan att passera ränndalen.
Målet är att hitta en så enkel men godkänd lösning som möjligt, som uppfyller dagens krav (inklusive 110 cm-regeln för arbetsplan).
Tar tacksamt emot tips, erfarenheter eller exempelbilder från er som byggt liknande lösningar!
Tack på förhand,
Vi har byggt till ett extra rum med sadeltak (se bild) och vill nu i efterhand passa på att uppdatera taksäkerheten, eftersom vi behöver göra en ny besiktning av vår kamin.
Taksäkerheten var godkänd 2014 i samband med besiktning och provtryckning av skorstenen. På bifogad bild syns den nya tillbyggnaden till vänster, som ansluter mot huvudtaket.
Taklutning huvudtak: ca 45°, tillbyggnad: ca 17°. Skorsten >110 cm över nock (gissar jag på, vet inte exakt höjd).
Jag har läst igenom informationen på taksakerhet.se
men tycker det är lite svårt att veta exakt hur vi bör lösa detta med tanke på ränndalen mellan taken.
Jag har markerat två alternativa vägar upp till skorstenen:
Röd väg: Utnyttjar befintliga taksteg (godkända 2014). Den här vägen kräver dock att man passerar ränndalen, och höjdskillnaden mellan arbetsplanet och skorstenens topp verkar vara över 110 cm.
Lila väg: Går helt via huvudtaket på höger sida, utan att passera ränndalen.
Målet är att hitta en så enkel men godkänd lösning som möjligt, som uppfyller dagens krav (inklusive 110 cm-regeln för arbetsplan).
Tar tacksamt emot tips, erfarenheter eller exempelbilder från er som byggt liknande lösningar!
Tack på förhand,
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Är det inte görbart att sätta stegen på motsatt sida av huvudbyggnaden och en kort brygga vid skorsten? Varför inte visa din idé för sotaren och låta han avgöra, så det bli rätt från start.
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Jag skulle monterat som lila om jag fått jobbet i handen
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Lila
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är det ok att lägga golv på vind med lösull för utökat förrådsutrymme?
Tak & Vind -
Hur undersöker jag rör/radiatorer inför luft/vatten
Värmepumpar -
Brun thujia, varför? Går det att rädda? Tips på åtgärder?
Trädgård allmänt -
Hur placera ventilation i förråd
Ventilation -
Hur varmt i isolerat förråd
Värme allmänt