Hej

Ny medlem, nybörjare på snickerier. jag har sökt lite på forumet men känner mig ändå inte riktigt säker att jag får göra som jag tänker mig, så jag frågar här då det verkar finnas gott om pålästa personer här :)

Jag har ett gammalt garage (70-talet). Ingen egen grund och 20cm mellan mark och panel på ena sidan. Det är enkel panel och inget gjort invärtes.

Det jag vill göra är att på insidan, sätta upp plywoodskivor för att få en plan yta att sätta upp hyllplan på (samt att ju färre skrymslen och dylikt, desto färre spindlar). Måla vitt och förbättra belysningen. Jag tänker även försöka täta ena sidan där det är 20cm mellan mark och panel med leca-block eller liknande då vi har problem med att grannarnas katter går in o kissar.

Syftet är att kunna använda garaget som arbetsrum för snickerier (såga, skruva, spika) samt kunna hänga verktyg på väggen och så.

Tänker jag rätt? Eller bör jag göra på något annat sätt, eller använda annat material?

Är tacksam för all feedback jag kan få!

Uppdaterat med bilder

r9kGg8M.jpg
Ena väggen, samt spindelväv från 1978. (Här vill jag sätta upp plyfor och måla)

oAgq1ot.jpg
Vägg och tak

4QkVQYh.jpg
Nederkant vägg med betongkant och stenplattor som löper vidare ut till uppfarten

Redigerat:
Vad är det för dimensioner, längd och bredd ? Vill du vinterbona ?

Jag hade kört vindskyddsduk invändigt på panelen, sedan reglat, isolerat och sedan plywoodskivor.
Antar att du behöver göra tak och golv också ?

Lägg gärna upp bilder

• Gilla
SubZane
  • Laddar…
Låter vettigt.
Ska du ha nån värme där??
Isf skickar du i isolering.

Släng upp en bild så vi ser vad du har för vägg idag. ( insida )

//AA

• Gilla
SubZane
  • Laddar…
Hej!

Jag har uppdaterat med bilder nu!

Jag kommer inte att att dra in värme eller gjuta någon grund (stenplattor i dagsläget, garaget ligger ovanpå uppfarten typ) Kommer troligtvis inte heller isolera, men om ni kan övertyga mig att det är lönt trots marken så kanske :P Kortsidan av garaget (som är mitt emot porten) går mot förrådet och är isolerad.

Det går bra att skippa isolering.
Skruva upp plywoodskivor och ev. måla vita.
Blir kanon.

//AA

• Gilla
SubZane
  • Laddar…
S saiter skrev:
Det går bra att skippa isolering.
Skruva upp plywoodskivor och ev. måla vita.
Blir kanon.

//AA
Funkar det även att sätta plywood i taket, eller behöver jag tänka på något speciellt?
Vill ha så få skrymslen som möjligt för spindlar samt en jämn yta att måla :)

Jag tycker att det är lite överdrivet med plywood i taket. Jag hade kört gips där ist.
Du får skruva upp 28x70 cc 300mm först för nu har du väl bara takstolar på cc 1200mm?
Med så långt emellan så måste du ändå sätta glespanel, annars kommer även din plywood att hänga ner.

//AA

SubZane SubZane skrev:
Hej

Ny medlem, nybörjare på snickerier. jag har sökt lite på forumet men känner mig ändå inte riktigt säker att jag får göra som jag tänker mig, så jag frågar här då det verkar finnas gott om pålästa personer här :)

Jag har ett gammalt garage (70-talet). Ingen egen grund och 20cm mellan mark och panel på ena sidan. Det är enkel panel och inget gjort invärtes.

Det jag vill göra är att på insidan, sätta upp plywoodskivor för att få en plan yta att sätta upp hyllplan på (samt att ju färre skrymslen och dylikt, desto färre spindlar). Måla vitt och förbättra belysningen. Jag tänker även försöka täta ena sidan där det är 20cm mellan mark och panel med leca-block eller liknande då vi har problem med att grannarnas katter går in o kissar.

Syftet är att kunna använda garaget som arbetsrum för snickerier (såga, skruva, spika) samt kunna hänga verktyg på väggen och så.

Tänker jag rätt? Eller bör jag göra på något annat sätt, eller använda annat material?

Är tacksam för all feedback jag kan få!

Uppdaterat med bilder

[bild]
Ena väggen, samt spindelväv från 1978. (Här vill jag sätta upp plyfor och måla)

[bild]
Vägg och tak

[bild]
Nederkant vägg med betongkant och stenplattor som löper vidare ut till uppfarten
Välkommen till forumet! Det ser ut att b li ett härligt projekt.
På den öppna sidan bör du gräva upp kanske 20 cm och fylla med makadam som helst ska paddas. Sedan har du en bra grund att ställa leka-block på. Det är ju inte bärande utan dom kan bara staplas.
Överallt där trä möter betong eller grus ska du ha syllpapp eller en bit tjärad takpapp emellan så att inte träet suger upp fukt.
Om du vill ha det lite elegant kan du dra elrör nu så blir elen och uttagen infällda. Du ska ha MÅNGA uttag på olika ställen.
Fundera på att öppna upp för ett fönster. Det höjer trivseln oerhört om du inte är fruktansvärt trött på att se dina grannar.

• Gilla
SubZane
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag tycker att det är lite överdrivet med plywood i taket. Jag hade kört gips där ist.
Du får skruva upp 28x70 cc 300mm först för nu har du väl bara takstolar på cc 1200mm?
Med så långt emellan så måste du ändå sätta glespanel, annars kommer även din plywood att hänga ner.

//AA
okej, tack för tips! Är det OK med gips även om garaget är ett kall-garage? det blir minusgrader där på vintern.

T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen till forumet! Det ser ut att b li ett härligt projekt.
På den öppna sidan bör du gräva upp kanske 20 cm och fylla med makadam som helst ska paddas. Sedan har du en bra grund att ställa leka-block på. Det är ju inte bärande utan dom kan bara staplas.
Överallt där trä möter betong eller grus ska du ha syllpapp eller en bit tjärad takpapp emellan så att inte träet suger upp fukt.
Om du vill ha det lite elegant kan du dra elrör nu så blir elen och uttagen infällda. Du ska ha MÅNGA uttag på olika ställen.
Fundera på att öppna upp för ett fönster. Det höjer trivseln oerhört om du inte är fruktansvärt trött på att se dina grannar.
Tack för tips! :)

Smart med fönster. Åt ena sidan vätter vår pergola. så där kanske jag ska ha fönster. Slipper att se grannen men får ändå lite naturligt ljusinsläpp. Smart idé!

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
S saiter skrev:

//AA
Kan råspont vara ett alternativ? Eller är det bara onödigt?

Det funkar bra med gips, även om det blir kalt.
Råspont blir nog både dyrare och jobbigare att sätta upp.

//AA

• Gilla
SubZane
  • Laddar…
S saiter skrev:
Det funkar bra med gips, även om det blir kalt.
Råspont blir nog både dyrare och jobbigare att sätta upp.

//AA
Okidoki tack för svar :)

Redigerat:
Bör jag måla reglarna innan jag sätter upp dem? För att skydda mot fukt som kanske vandrar utifrån mellan yterpanelen. Blir osäker. Det som finns idag är ju målat...

Redigerat:
Nej du behöver inte måla.
Ser ut som du har kortare än 120cm mellan takåsarna, så där kan du ha 22x70.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.