Hej,
vi är i färd med att bygga vår första altan. Jag hade gärna mottagit feedback på dimensioneringen utav den.
Jag har använt svenskt trä:s app till den mesta dimensioneringen. Använt dimiensionering för två fack på bärlinor.
Det är den gråa delen nedan på bilden som skall byggas till och förbinda altanen med balkongen.
Den är upphöjd ca 2,5m som mest mot garaget (nederst i bild) och så går den mot 0 mot berget.
Jag hade tänkt använda jordborr 150mm diameter för att borra i marken och sedan gjuta betong direkt i hålen. Sätta i berget där det går.
Stolparna (max 2,5m) hade jag först tänkt använda 90x90 limträ, men jag vill helst inte måla dem. Någon som vet om det går lika bra att skruvlimma 2st 45x95 eller ska jag t.ex. använda 3st 45x120, eller vad föreslår ni?
Första bärlinan tänkte jag sätta i huset, under fasaden (regel). Antingen rätt igenom fasaden in i regeln eller såga av fasadbrädorna, sätta plåt och montera bärlina / balkskor.
Den röda bärlinan är tänkt att vara en limträbalk (för att slippa så många plintar där under för att kunna använda utrymmet under till något) t.ex. 115x360 (el. 90x450). Mellan hus och röd bärlina är det ca 2,5m. Den röda linjen är 7,5m och är tänkt att fördelas på 3 plintar. (plintavstånd 3,75m).
Mellan röd bärlina och blå är det också 2,5m. De blåa bärlinorna är tänkt att vara en 45x220 med plintavstånd ca 1,2m. Mellan blå och blå bärlina är det som mest 2,4 m.
Golvreglar hade jag tänkt 45x170mm. CC40. 28x120 trall.
För räcke hade jag tänkt använda 2st 45x90 och fräsa spår för glasskiva och en överliggare.
Hade varit superglad om ni kunde ge lite feedback, kolla ifall dimensioneringen ser bra ut och tips på hur jag kan göra annorlunda.