3 687 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Råd behövs: Hur bygger jag en självbärande bur i mitt gym?
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
Hej
Jag håller på att inreda ett gym i källaren. I gymmet vill jag ha möjligheten att i taket hänga två saker: en sandsäck på ca 30 kg samt mig själv, som väger ca 90 kg.
För att klara detta utan att skada taket funderar jag på ifall det går att inuti rummet bygga en självbärande bur enligt bilagd skiss. En viktig grundförutsättning är att jag inte kan eller vill bulta fast saker i golvet pga vattenburen golvvärme. Idén blir då så här med beteckningar från skissen:
Den tre stora frågorna till er som verkligen kan bygga är nu:
I tillägg finns 5 frågor i rött på sidan två som jag gärna vill ha svar på. Tack på förhand!
Jag håller på att inreda ett gym i källaren. I gymmet vill jag ha möjligheten att i taket hänga två saker: en sandsäck på ca 30 kg samt mig själv, som väger ca 90 kg.
För att klara detta utan att skada taket funderar jag på ifall det går att inuti rummet bygga en självbärande bur enligt bilagd skiss. En viktig grundförutsättning är att jag inte kan eller vill bulta fast saker i golvet pga vattenburen golvvärme. Idén blir då så här med beteckningar från skissen:
- Vid punkt A, B, C, E, och H finns stolpar som är fastskruvade i respektive vägg
- Mellan A och B ligger den balk i vilken sandsäcken och jag själv kommer hänga
- Balkarna CD, EF och GH finns i huvudsak för att stabilisera konstruktionen i sidled och förbinds med balken AB via förband som markerat
- Väggmaterial, mått och de virkesdimensioner jag funderat på finns angivna i skissen
Den tre stora frågorna till er som verkligen kan bygga är nu:
- Fungerar den här konstruktionen eller finns det risk för att jag river ned väggarna?
- Vad skall jag ha för material och dimension på den 4 meter långa balken AB för att det skall kunna hänga 90 kg på mitten och ytterligare 30 kg lite på sidan utan att den sviktar?
- Vad skall jag ha för material och dimensioner i övriga delar av konstruktionen för att det skall bli stabilt? (Är det t ex att gå över ån efter vatten att köra dyrt limträ istället för grov regel?)
I tillägg finns 5 frågor i rött på sidan två som jag gärna vill ha svar på. Tack på förhand!
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
84 läsningar och inte en enda åsikt, råd eller förslag...?
Medlem
· Blekinge
· 10 949 inlägg
Balkar på högkant är alltid bäst ekonomi. För AB skulle jag ta dubbla 45x195.För CD och EF enkel 45x195, för GH skulle enkelt räcka men om du vill undvika svikt ta dubbelt.
Ta alltid förband nr 1. Ankarskruv eller kamspik. Hur viktigt är utseendet?
För infästning i väggen skulle jag ta 10 mm nylonpluggar (Fischer, Mitsutomo) med passande franska skruvar. Försök att få tag i elförzinkade, de är något enklare att dra i än varmförzinkade. Och om du inte dränka hela rummet i svett så räcker elförzinkning.
Ta alltid förband nr 1. Ankarskruv eller kamspik. Hur viktigt är utseendet?
För infästning i väggen skulle jag ta 10 mm nylonpluggar (Fischer, Mitsutomo) med passande franska skruvar. Försök att få tag i elförzinkade, de är något enklare att dra i än varmförzinkade. Och om du inte dränka hela rummet i svett så räcker elförzinkning.
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
@kallun - Jag har funderat i de banorna men jag undrar ifall jag verkligen kan få till måtten så exakt som jag behöver. I tillägg vill jag inte inkräkta på ytan med stolpar annat än vid väggarna och vissa av mina väggar kan jag inte ankra saker i precis var som helst. On du har sett något system som du tror skulle funka lyssnar jag givetvis gärna!
Redigerat:
Ska du bara boxa på en sandsäck och göra lite pullups eller kommer du nu eller kanske senare börja lyfta en skivstång också?
Om du ska använda en skivstång så är ju en powercage nästan oumbärlig för att kunna träna riktigt säkert. I en sådan är det inga problem att göra pullups eller liknande då alla utom de absolut billigaste är riktigt stadiga och rejäla. Du skulle i så fall kunna kombinera en powercage med ett ordentligt fäste för sandsäck. Om du inte vill ha all funktionalitet från en powercage så kan ju ett seriösare chinsräcke vara en idé.
Dessa lösningar kanske inte alls funkar i ditt rum men om de gör det så tror jag att de blir både billigare och mer effektiva än att bygga något själv. Om du ska bygga själv så kan du nog få mycket inspiration om du söker efter "powercage diy" på google eller youtube.
Om du ska använda en skivstång så är ju en powercage nästan oumbärlig för att kunna träna riktigt säkert. I en sådan är det inga problem att göra pullups eller liknande då alla utom de absolut billigaste är riktigt stadiga och rejäla. Du skulle i så fall kunna kombinera en powercage med ett ordentligt fäste för sandsäck. Om du inte vill ha all funktionalitet från en powercage så kan ju ett seriösare chinsräcke vara en idé.
Dessa lösningar kanske inte alls funkar i ditt rum men om de gör det så tror jag att de blir både billigare och mer effektiva än att bygga något själv. Om du ska bygga själv så kan du nog få mycket inspiration om du söker efter "powercage diy" på google eller youtube.
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
@Janus82 - tack för synpunkter! Jag har tittat på powercages också, men då den enda övningen jag kör med skivstång är klassiska Hacklifts blir det inte den bästa lösingen. Mitt problem är att jag behöver fästpunkter i taket som inte är i närheten av pelare och väggar med åtminstone en meter i varje riktning. Sandsäcken är för min äldsta grabb. Han tränar karate så det kommer sparkas på den från alla upptänkbara vinklar. Ringarna är för mig, som gillar gymnastikliknande träning och behöver kunna hänga både vertikalt och horisontellt i dem. En crossfitrigg med en överliggare på åtminstone 3 (gärna närmare 4) meter skulle i teorin kunna fungera men jag vet/förstår inte hur jag skall få eländet att stå still. Per ovan kan jag inte bulta ned i golvet (vattenburen golvvärme) och jag vill inte skruva i väggarna annat än där det finns reglar. De flesta crossfitriggar verkar dessutom ha en höjd av minst 2.70 och jag har 2.40 i takhöjd i rummet. Det är för mig inget självändamål att bygga detta utan jag skulle hellre köpa en färdig lösning, men hur löser jag mina (i grunden ganska enkla) behov med standardutrustning??
@Thomas_Blekinge - Tack! Några frågor:
1. Avser du med 45x195 "vanliga" reglar (C24 el liknande) eller limträ?
2. Ang. infästning i väggen - är den föreslagna kombinationen nylonplugg/fransk avsedd för stenväggarna enbart (B, E) eller både för sten och plyfa/gips/regel (A, C, H)?
3. Har du något förslag på hur jag löser distansproblemet vid B som illustreras på sidan 2? Graniten är här så ojämn att det finns gap på ca 2 cm mellan stolpen och väggen när jag skjutit in den tills den tar emot vid någon punkt. Jag behöver någonting på väggsidan av stolpen som håller den vertikal. Idén jag har haft är att för en 95x95-pelare ha en väldigt lång bult (minst 20 cm) som träs igenom ett förborrat hål i stolpen. Därefter skruvar jag på minst en mutter (med nyloninlägg?), varefter bulten skruvas in i hål med plugg i stenväggen. Med denna ansats borde jag kunna använda muttrarna mellan vägg och stolpe till att hålla stolpen vertikal. Skulle detta fungera och finns det en enklare lösning?
@Thomas_Blekinge - Tack! Några frågor:
1. Avser du med 45x195 "vanliga" reglar (C24 el liknande) eller limträ?
2. Ang. infästning i väggen - är den föreslagna kombinationen nylonplugg/fransk avsedd för stenväggarna enbart (B, E) eller både för sten och plyfa/gips/regel (A, C, H)?
3. Har du något förslag på hur jag löser distansproblemet vid B som illustreras på sidan 2? Graniten är här så ojämn att det finns gap på ca 2 cm mellan stolpen och väggen när jag skjutit in den tills den tar emot vid någon punkt. Jag behöver någonting på väggsidan av stolpen som håller den vertikal. Idén jag har haft är att för en 95x95-pelare ha en väldigt lång bult (minst 20 cm) som träs igenom ett förborrat hål i stolpen. Därefter skruvar jag på minst en mutter (med nyloninlägg?), varefter bulten skruvas in i hål med plugg i stenväggen. Med denna ansats borde jag kunna använda muttrarna mellan vägg och stolpe till att hålla stolpen vertikal. Skulle detta fungera och finns det en enklare lösning?
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"

Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Då förstår jag behovet lite bättre.
Vad har du för bjälklag ovanför rummet? Om det är det träbjälklag, åt vilket håll går bjälklaget, längs med din tänka balk eller tvärs den?
Det jag tänker är att om du har träbjälklag tvärs din tänkta balk alternativt ett betongbjälklag skulle du kunna använda en klenare balk, typ 45x70 och fästa den med lite rejälare vinkeljärn i alla bjälkarna över hela rummet. Om du har ett träbjälklag som går längs med balken skulle du kunna göra en kryss-lösning där du fäster 45x70 reglar i typ 3 bjälkar på jämt avstånd över hela rummet och sedan fäster en lång 45x70 i dessa. Gör då på ett sådant vis bör du få en rejäl lösning som inte behöver några ben eller sidostöd alls för att sitta uppe. Dessutom så kommer du få kvar mer takhöjd än om du använder en frihängande balk tvärs över hela rummet.
Vad har du för bjälklag ovanför rummet? Om det är det träbjälklag, åt vilket håll går bjälklaget, längs med din tänka balk eller tvärs den?
Det jag tänker är att om du har träbjälklag tvärs din tänkta balk alternativt ett betongbjälklag skulle du kunna använda en klenare balk, typ 45x70 och fästa den med lite rejälare vinkeljärn i alla bjälkarna över hela rummet. Om du har ett träbjälklag som går längs med balken skulle du kunna göra en kryss-lösning där du fäster 45x70 reglar i typ 3 bjälkar på jämt avstånd över hela rummet och sedan fäster en lång 45x70 i dessa. Gör då på ett sådant vis bör du få en rejäl lösning som inte behöver några ben eller sidostöd alls för att sitta uppe. Dessutom så kommer du få kvar mer takhöjd än om du använder en frihängande balk tvärs över hela rummet.
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
@Janus82 - tack!
Mig veterligt är det träbjälklag men jag är osäker på om riktningen är läns eller tvärs balken AB. Låt mig titta efter ikväll så skall du få svar på frågan!
Mig veterligt är det träbjälklag men jag är osäker på om riktningen är läns eller tvärs balken AB. Låt mig titta efter ikväll så skall du få svar på frågan!
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
Janus82 (och andra gymintresserade) - Jag talade just med Lars Norberg som driver Baltic Fitness, vilka tillverkar riggar, ställningar etc i egen regi. Det visar sig att man via dem kan ta en standardmodell och (inom rimliga gränser) få den måttillpassad i princip utan extra kostnad. Min lösning blir sannolikt därför att köpa en sådan här, få höjden på pelarna anpassad för 2.40 takhöjd och längden på väggfästena avpassade för att kunna monteras vid E och C i min bild.
Case closed, som man säger. Tack för all input.
Ser fin ut, men var ska du hänga sandsäcken?Herr Hysteres skrev:Janus82 (och andra gymintresserade) - Jag talade just med Lars Norberg som driver Baltic Fitness, vilka tillverkar riggar, ställningar etc i egen regi. Det visar sig att man via dem kan ta en standardmodell och (inom rimliga gränser) få den måttillpassad i princip utan extra kostnad. Min lösning blir sannolikt därför att köpa en sådan här, få höjden på pelarna anpassad för 2.40 takhöjd och längden på väggfästena avpassade för att kunna monteras vid E och C i min bild.
Medlem
· Stockholms län
· 413 inlägg
Jag får kompromissa på det och hänga den i ett väggfäste. Tror den här totallösningen motiverar det avsteget från grundidén.
Har tittat i denna tråden några gånger nu och det är en sak jag inte begriper - taket i din källare antar jag är golv på våningen ovanför? I så fall, håller det golvet för att du går där med sandsäcken i famnen? Kanske håller det rent av även om du hoppar med sandsäcken? I så fall håller det lika bra för att hänga motsvarande vikt i undertill. Bara att fästa alltihop i en av bjälkarna i bjälklaget. Om det till äventyrs inte finns en bjälke just där du vill ha grejerna (det brukar vara 60cm mellan dem) så kan du ju dra fast en bit fyrkantrör 40x40x5 eller något sådant med några frallor i närmsta två bjälkar och fästa prylarna på valfri plats i röret.
Det är ju liksom inga tunga grejer du vill hänga upp. Visst, det kommer till lite dynamiska laster, men det är fortfarande lätt om man jämför med exempelvis bjälklagets egenvikt eller att ett flertal människor rör sig på våningen ovanför.
Det är ju liksom inga tunga grejer du vill hänga upp. Visst, det kommer till lite dynamiska laster, men det är fortfarande lätt om man jämför med exempelvis bjälklagets egenvikt eller att ett flertal människor rör sig på våningen ovanför.
Jag kör på Rogue grejer och är mycket nöjd med kavliten. De har flera möjliga system bla ett man fäller ut från väggen. Kolla http://www.rogueeurope.eu/rogue-rigs-racksHerr Hysteres skrev:@kallun - Jag har funderat i de banorna men jag undrar ifall jag verkligen kan få till måtten så exakt som jag behöver. I tillägg vill jag inte inkräkta på ytan med stolpar annat än vid väggarna och vissa av mina väggar kan jag inte ankra saker i precis var som helst. On du har sett något system som du tror skulle funka lyssnar jag givetvis gärna!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad behövs för ny radiator?
Värme allmänt -
Behövs motorskydd? Djupborrad brunn, Grundfos SQ 2-70, 240v
El -
Hur bygger man ett förråd med trätak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varför isolerad? Behövs det? Skorstenfundament krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad behövs för att dela vatten från borrad brunn?
Vatten & Avlopp