Hej!

Min köksfläkt (FRANKE FDL 6054 XS, 110.0020.801) har tyvärr blivit ordentligt nersölad av tidigare hyresgäst(er). Jag har gjort mitt bästa för att rengöra fläkten: allt utom kretskortet, diverse kablar samt själva fläktmotorn har antingen rengjorts i diskmaskin eller väldigt noggrant för hand. Nyssnämnda elartiklar har jag uppenbarligen inte kunnat rengöra med vatten, men har istället försökt rengöra dem så gott jag kunnat ytligt med etanolbaserat handdesinfektionsmedel.

Dessvärre luktar köksfläkten fortfarande och jag förmodar att det är kopplat till ovannämnda elartiklar som jag inte kunnat rengöra lika ordentligt som övriga delar. Jag söker nu tips på hur jag skall försöka åtgärda det hela.

Vad fläktmotorn beträffar så är jag beredd att köpa en ny. Problemet är att jag inte lyckats hitta någon som officiellt skall passa till den köksfläkt jag har. Emellertid har jag hittat följande fläktenhet från AEG (https://shop.aeg.se/matlagning/koksflaktar/motorer-och-flaktar/motor-till-spisflakt/p/4055084802) och på bilden ser den precis ut som den befintliga fläktmotorn. Det jag undrar är om det finns något allvarligt som kan gå fel (tänker mest på elen) om jag provar med fläktenheten från AEG. Båda fläktenheter är ju strömförsörjda via samma typ av kontakt (den sort som finns på stationära datorer) och "sockerbitskontakten" (se bild på länkade sidan) som används för att ansluta till kretskortet ser också likadan ut. Om jag provar och allt verkar fungera borde det väl vara okej? Det är ju inte några enorma effekter det handlar om.

Det andra problemet är kretskortet och dess anslutning till elen via "sockerbitskontakten" på fläktenheten. Jag har visserligen hittat ett ersättningskort här (https://www.sparestore.com/sv/franke-reservdelar/franke-lunar-elektronisk-kort-1330064352) med jag tror egentligen att det större problemet är själva kabeln och anslutningen till "sockerbitskontakten". Finns det något bra rengöringsmedel jag kan använda här som inte riskerar att skada kabelisoleringen? Framförallt gäller det hankontakten som skall sitta i "sockerbitskontakten" på fläktenheten.

Tack på förhand!

Riktigt otrevligt att riva i sådana saker - har de också rökt under köksfläkten som lök på laxen ???

Problemet är att fettet som finns överallt också delvis har härsknat och härdat sig till en rätt seg historia där inte mycket biter på.

Petroleumlösningsmedel är heller inte så effektiva och ej heller alkoholer (som är dåliga på att lösa olja/fett, IPA är väl det som löser olja/fett minst dåligt av de lättare alkoholerna...) liksom att hålla på med Ajax och andra kökrengöring på sprutflaska, så smetar man snarare runt skiten än att det löser sig - även om värme hjälper en del.

Det som får skiten att bokstavligen att rinna av heter alkalisk rengöringsmedel - trodde knappt mina ögon när jag i mer eller mindre desperation provade med kaustiksoda upplöst i en del vatten i en rätt stark lösning och sedan i sprayflaska (var jäkligt försiktig så att det inte stänker på dig, och se till att kunna tvätta snabbt om det ändå sker - ha heltäckande skyddsglasögon ) - när man sprayade på fettet så såg man att det gulnade och börja rinna och vid eftersköljning under varmvattenkranen så rann det bokstavligen bort helt och tog man det på köksfläktsfiltren fyllda med fett så var det inte lite fett som rann iväg. - det var extremt effektivt på sega fettytor som man annars bara gnodde runt när man försökte med de vanliga tensidbaserade rengöringsmedlen.

Det tråkiga är att kaustiksoda kommer vara en förbjuden handelvara att sälja till privatpersoner från 2025 och framåt och det man kan tänka mig att prova istället är med hushållsoda/natriumsoda som är lite mildare och fortfarande går att koka tvål på vilket också visar att det löser fett precis som NaOH men är lite mildare och därmed lite längre reaktionstid.

Nästa all dagens elektronik tvättas i diskmaskin med vatten för att ta bort lödrester och annan rengöring och hemligheten är att det behöver en tid att torka upp ordentligt innan man försöker använda den (dvs att strömsättas) .

Så vatten med en tensid av alkalisk typ (kanske liknande flytande diskmaskinmedel för restaurangdiskmaskiner, eller såpa med en nypa soda eller om man vågar - kaustiksoda ) och med värme kan få bort mycket av fettet om det efteråt sköljs ordentligt och efteråt får torka typ någon vecka.

Använd _inte_ ammoniak som alkalisk tillsats så fort man misstänker att det fins koppar - nu handlar det inte om att köra i diskmaskin i 1.5 timmar utan det handlar snarare om att doppa grejorna i en bad av lösningen och skura runt med tandborste och annat smått och det handlar om max 10 minuter innan man sköljer grejorna ordentligt (och åter igen att du skyddar dig själv mot stänk - starka alkaliska lösningar är inget man leker med)

Ett alternativ rengöringsvätska är att lösa diskmaskinpulver av alkalisk typ eller en dito tablett och lösa det så mycket det går - låta zeoliterna sjunka ned och sedan dekantera den klara vätskan ovanför som man sedan använder som tvättvätska.

---

Att tänka att använda lösningsmedel från petrolium, alkohol är helt fel när man skall ge sig på fett som kommer från mat - utan det är rätt starka alkaliska tvättmedelsvätskor (pH 10.5 - 13 eller så) och gärna med värme samtidigt som gäller i dessa fall.

Redigerat:
X xxargs skrev:
Riktigt otrevligt att riva i sådana saker - har de också rökt under köksfläkten som lök på laxen ???

Problemet är att fettet som finns överallt också delvis har härsknat och härdat sig till en rätt seg historia där inte mycket biter på.

Petroleumlösningsmedel är heller inte så effektiva och ej heller alkoholer (som är dåliga på att lösa olja/fett, IPA är väl det som löser olja/fett minst dåligt av de lättare alkoholerna...) liksom att hålla på med Ajax och andra kökrengöring på sprutflaska, så smetar man snarare runt skiten än att det löser sig - även om värme hjälper en del.

Det som får skiten att bokstavligen att rinna av heter alkalisk rengöringsmedel - trodde knappt mina ögon när jag i mer eller mindre desperation provade med kaustiksoda upplöst i en del vatten i en rätt stark lösning och sedan i sprayflaska (var jäkligt försiktig så att det inte stänker på dig, och se till att kunna tvätta snabbt om det ändå sker - ha heltäckande skyddsglasögon ) - när man sprayade på fettet så såg man att det gulnade och börja rinna och vid eftersköljning under varmvattenkranen så rann det bokstavligen bort helt och tog man det på köksfläktsfiltren fyllda med fett så var det inte lite fett som rann iväg. - det var extremt effektivt på sega fettytor som man annars bara gnodde runt när man försökte med de vanliga tensidbaserade rengöringsmedlen.

Det tråkiga är att kaustiksoda kommer vara en förbjuden handelvara att sälja till privatpersoner från 2025 och framåt och det man kan tänka mig att prova istället är med hushållsoda/natriumsoda som är lite mildare och fortfarande går att koka tvål på vilket också visar att det löser fett precis som NaOH men är lite mildare och därmed lite längre reaktionstid.

Nästa all dagens elektronik tvättas i diskmaskin med vatten för att ta bort lödrester och annan rengöring och hemligheten är att det behöver en tid att torka upp ordentligt innan man försöker använda den (dvs att strömsättas) .

Så vatten med en tensid av alkalisk typ (kanske liknande flytande diskmaskinmedel för restaurangdiskmaskiner, eller såpa med en nypa soda eller om man vågar - kaustiksoda ) och med värme kan få bort mycket av fettet om det efteråt sköljs ordentligt och efteråt får torka typ någon vecka.

Använd _inte_ ammoniak som alkalisk tillsats så fort man misstänker att det fins koppar - nu handlar det inte om att köra i diskmaskin i 1.5 timmar utan det handlar snarare om att doppa grejorna i en bad av lösningen och skura runt med tandborste och annat smått och det handlar om max 10 minuter innan man sköljer grejorna ordentligt (och åter igen att du skyddar dig själv mot stänk - starka alkaliska lösningar är inget man leker med)

Ett alternativ rengöringsvätska är att lösa diskmaskinpulver av alkalisk typ eller en dito tablett och lösa det så mycket det går - låta zeoliterna sjunka ned och sedan dekantera den klara vätskan ovanför som man sedan använder som tvättvätska.

---

Att tänka att använda lösningsmedel från petrolium, alkohol är helt fel när man skall ge sig på fett som kommer från mat - utan det är rätt starka alkaliska tvättmedelsvätskor (pH 10.5 - 13 eller så) och gärna med värme samtidigt som gäller i dessa fall.
Tackar för återkopplingen!

Jag tror faktiskt inte att de har rökt. Det luktar i varje fall inte vanlig cigarettrök. Förmodligen rör det sig bara om matos (som dessvärre delvis också tagits upp av köksinredningen).

Det mesta lyckades jag som sagt få rent. Mycket körde jag i diskmaskinen, där jag antar att diskmedlets alkaliska verkan, som du nämner, kommit väl till pass. Fläktkåpan fick jag rengöra för hand med diskmedel och svamp, men den verkar också ha blivit ren.

Det största problemet är själva elmotorn, eftersom fettsörjan sugits upp i motorlindningarna. Menar du att man skulle kunna sänka ned motorn i ett bad med kaustiksoda? Är bara lite orolig för att det skall uppstå något elfel som i värsta fall leder till brand.

Har du annars några tankar gällande införskaffandet av ny fläktenhet som jag nämnde? Visserligen är det lite dyrt, men det vore samtidigt skönt att slippa kladda mer med det hela.

Jag skall försöka med något basisk till kablarna. Kan börja med maskindiskmedel i första hand eftersom jag har det tillgängligt.

Varför skall förresten natriumhydroxid förbjudas för privatpersoner? Känns ju som en ganska basal kemikalie som man borde ha lov att köpa. Jag har tidigare använt det för färgborttagning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.