Byggahus.se

Råd angående köksplanering Ikea

1. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Hejsan jag har ritat upp två Ikeakök och skulle vilja veta vilket kök är mer logiskt ur användarsynpunkt.

Lite information:

Jag tänkte ställa kombinerarad kyl/frys till vänster om dörren på bilden i ett gammalt städskåp.

Utöver det tänkte jag köpa alla vitvaror från annan leverantör än ikea (de vitvaror som syns på bilden är endast för syns skull).

Diskmaskin kommer att vara integrerad med luckan som är öppen på bilden.

Även kökafläkten kommer att vara integrerad, även där tänkte jag köpa någon annan modell än Ikeas.

Vilket kök skulle ni välja av dessa två? Finns det någon annan lösning jag inte tänkt på?

2. zarkov
    Husägare · Varberg · 766 inlägg

zarkov

Husägare
    Var har du vatten och avlopp idag, går det att flytta så som du önskar?

Jag hade själv valt det första alternativet med spisen nära ugnen, dels för att det skall vara lätt att lyfta in saker i ugnen för efterstekning/varmhållning och dels för att få mer bänkyta för prepp.

3. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Tack för tipset, det låter logiskt! Idag har jag vatten/avlopp ca under diskhon i andra alternativet. Hur mödosamt/dyrt är det att dra om vatten och avlopp till första alternativet?

4. zarkov

zarkov

Husägare
    Hur långt är ett snöre?

Är det hus eller lägenhet? Vad är det för bjälklag, vad är det för material i väggen? Hur tjocka är de? Är det ett avstick på rörledningarna eller en stamledning som försörjer fler tappställen? Går det att få tillräckligt fall på avloppet? (minst 1cm/meter)

Om det är i en lägenhet, vad säger styrelsen?

5. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Det är en lägenhet i brf, den väggen som är rakt fram är en betongvägg ( det är en annan lägenhet på andra sidan) , väggen till vänster (där avlopp och vatten kommer ifrån) är en tunnare mellanvägg, det är ett avstick bara till min lägenhet och det går att få ett tillräckligt fall...

Styrelsen vet om att jag renoverar för fullt men jag har inte nämnt någonting om att flytta på vatten/avlopp. Behöver jag nämna det i så fall om jag gör det? Det står nämligen ingenting om det i stadgar/regler...

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 034 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Du behöver oftast styrelsens godkännande. Tänk även på att du kan störa grannen om det tex ligger ett sovrum på andra sidan väggen dr du tänker dig köket.

7. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Tack för informationen, då är det kanske värt skicka ett mail till styrelsen och fråga så att detta inte biter mig i arslet någon gång i framtiden... På andra sidan väggen är nog grannens kök, från den väggen kommer dom gamla stammarna (de till höger på bilden som jag laddade upp i andra inlägget).

8. zarkov

zarkov

Husägare
    Om vatten och avlopp redan går i den vänstra väggen så har du ju mycket att vinna på att sätta diskhon där. Menar du att det ljusgrå avloppsröret mitt i bild inte används utan det är det mörkgrå som är i bruk?

Anledningen till att du skall höra med styrelsen är att rören är föreningens egendom och ansvar. Även ventilation är föreningens ansvar så tänk på att inte bygga för ventilen till höger. Gör du det kommer ni få nedslag vid nästa OVK och åläggas att åtgärda det.

9. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Tack för svar!

Ja det stämmer, det är det mörkgrå röret som är i bruk samt dom vita vattenrören som kommer från väggen till vänster.

Min tanke är att kapa dessa stammar direkt efter väggen och förlänga dessa ca 1 meter till vänster under diskhon. Är detta tillvägagångssätt godkänt? Bifogar bild på rummet till vänster där vatten/avlopp kommer ifrån.

Angående ventilen till höger. Om jag bygger in den med ett skåp så är det ej godkänt men om jag monterar ett integrerat fläktsystem där (kolfilter samt induktionshäll på bänkskåpet) så blir det godkänt. Har jag uppfattat dig rätt då?

Redigerat 9 okt 2022 10:56
  10. DenGode
    Medlem · 7 inlägg

DenGode

Medlem
    Ett tredje alternativ är att inte flytta på någonting utan att ha det som det är.

Det enda jag behöver göra i detta fallet är att dra fram förlägning av vatten/avlopp till diskmaskinen. Vad tror ni om detta?

Eventuellt att ha diskmaskinen under induktionshällen, men är detta godkänt och får diskmaskin plats under hällen?

11. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 844 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Ur ett användarperspektiv är det normalt mycket viktigt att ha en arbetsbänk som är minst 80 cm mellan diskhon och hällen. Den ska alltså gå att utnyttja ordentligt så man ska inte stå i ett hörn för att få detta avstånd. Därför går alternativ 2 och dagens kök bort för mig.

Det går att dra avlopp bakom Ikeas bänkskåp men hur långt och om det fungerar runt ett hörn är något som måste diskuteras med deras köksplanerare. Vattenrör är tunna och det brukar inte vara något problem att dra dem några meter bakom och/eller under bänkskåp.

Imkanalen, dvs. frånluftsdonet, måste fungera, dvs. det får inte täckas för, och det ska dessutom gå att komma åt med den tratt som OVK-kontrollanten använder för att mäta dess luftflöde. Detta gäller om du har en kolfilterfläkt. Beroende på ventilationssystem (hör med styrelsen) så kan det vara möjligt att använda en spiskåpa som ansluts till imkanalen i stället.

Den får inte plats.

12. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 376 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.