X
Hej

9 månader in i husägande kommer vår första tråkighet. Av en slump när jag gick under krypgrunden noterade jag fuktrosor på bottenskivorna på flera ställen, nära öppningen i sidan av huset och i nära angränsning till avfuktaren. Inget nämndes om detta i besiktning vid köpet. Detta utrymme är rakt under badrummet. Såhär ser det ut på en av skivorna, de två första bilderna undersidan (fuktrosor), och den tredje ovansidan (inga tecken till fukt).

Fuktrosor synliga på en brun bottenskiva i en krypgrund, indikation på möjlig fuktskada nära husets avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersida av bottenskiva med fuktrosor i krypgrund, nära avfuktare och husets sida.
Skapa konto

Undersida av bottenskiva med fuktrosor i krypgrund nära avfuktare under hus.
Skapa konto

Tar jag bort isoleringen ser spånet helt torrt ut med enstaka minimal mörk fläck. Känns helt torrt men jag har inte fuktmätt. Borde ha synts betydligt mer med de fläckarna på bottenskivan om läckaget kom ovanifrån? Bitar av isoleringen visar dock tecken på (gammal?) fukt, känns helt torr.

Undersidan av en skiva med fuktrosor i krypgrund, träbjälkar synliga, torr isolering längst fram.
Skapa konto

Bild på undersidan av en bottenskiva med fuktrosor och angränsande gul isolering under en krypgrund.
Skapa konto

Det ser helt torrt ut kring bottenskivorna vid rörgenomföringarna i golvet i badrummet.

Tittar jag däremot i angränsande tvättstuga finns tydliga tecken på fukt kring vask- (Bild 1) och tvättmaskinsavloppet (Bild 2).

Fuktrosor på undersidan av en träbjälkade bottenskiva nära husets sidöppning.
Skapa konto

Mörk fläck nära en rörgenomföring på en träskiva indikerar potentiell fuktrelaterad skada i krypgrund.
Skapa konto

Jag får intrycket att fukten kring tvättmaskinsavloppet ser färskare ut och det stämmer överens med ett stopp i vattenlåset som fått det att läcka över där under en okänd tid, det är iallafall inga stora mängder. Jag har inte kunnat ta bort bottenskivan och isoleringen för att undersöka detta vidare här ännu. Jag kan inte förstå fukten kring genomföringen i vasken, anslutningen ner i golvet är tät och vi har inte haft några läckage ut på golvet.

Jag har egentligen två frågor.

1. Min teori är att kondens relaterad till avfuktaren har skapat fuktrosorna i bottenskivorna. Luftfuktigheten var vid gällande tillfälle 71% när jag upptäckte detta. Det känns osannolikt med en vattenskada relaterad till badrummet när spånskivan ser ut som den gör, och det är torrt kring rörgenomföringar?

2. Det är otvetydigt ett otätt tätskikt kring rörgenomföringar i tvättstugan, det finns väl ingen annan förklaring? Våtrumsintyg finns och det är mindre än 10 år gammalt så det blir väl isåfall ett krav till entreprenören att återställa.

Tack på förhand för svar :giggle:

Redigerat:
Jag tycker med bilderna som ledning att du drar lite väl stora växlar. Att ens kalla det där för fuktskada är ganska extremt.

Att göra om hela tvättstugan för det minimala du hittat känns som kapitalförstöring.

Håll det under uppsikt och se om fuktfläcken växt inom något år, i så fall behöver man kanske åtgärda det. Den skulle ju faktiskt kunna vara från byggtiden.

• Gilla
kettu
  • Laddar…
X
Tack för ditt svar. Att jag blivit så orolig är för att det finns fuktmärken likt den på bottenskivan på bilden ovan även på fler skivor, varav några under tvättstugan som eventuellt tecken på läckage, som inte torde kunna förklaras av kondens, men där det krävs mer arbete för att frilägga och inspektera spånskivorna. Borde såklart nämnt det också, men därav orolig vad som skulle kunna gömma sig som man inte ser. Men fördelningen av dessa fuktmärken har egentligen ingen logisk koppling till rörgenomförningarna

Fuktmärken på spånskiva mellan träbjälkar med genomförande blå kablar.
Skapa konto

Fuktmärken på bottenskiva i byggprojekt, synliga mellan träreglar och rörinstallationer.
Skapa konto

Fuktmärken på en brun bottenskiva nära träreglar i en möjlig läckagezon.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.