Jag köpte lägenhet, vi flyttade in 1 oktober, allting såg bra ut av min undersökning, jag märkte ingenting utifrån.
Efter flytten så blev jag orolig och hämtade besiktningsmannen och när han besiktade badrummet så kom det fram att det är fukt skador, och besiktningsmannen skrev på protokollet att det är dolt fel. Säljaren hade renoverat badrummet själv och lagt kaklen på gammal plast mattan, men efter fukt skadan så ändrar han storyn säger att det var renoverat när han köpte.
Men säljaren vägrar ersätta felet, jag har ringt flera gånger och han är mer hotfull, man märker att han blir irriterad. Min försäkring vägrar ersätta säger att det är säljarens ansvar och att du har upptäckt felet inom 30 dagar och jag sitter på en sits så att jag blir bollade mellan försäkringen säljaren mäklaren.
Jag har kontaktat jurist han säger att jag kan stämma han och att jag kan kräva pengar tillbaka pengar.
Så innan jag går vidare så vad ska man tänka på?
Vad tycker ni och vad ska jag göra HJÄLP lite.

En ska också han säger att han kan kontakta sitt försäkring men han vill att jag ska stå för självrisken för 1500 kr, men en sak. Han har renoverat toaletten och om försäkringen säger att det är inte rätt gjort.
Vilken väg ska jag välja stämma honom eller betala självrisken?

Om allt löser sig för 1500 skall du betala självrisken. Billigt för att slippa mer bråk.

jo, men om försäkringen kommer och kollar, bedömer det som dåligt gjort då försvinner mina 1500 kr, då kommer det kosta över 100 000 kr för mig om säljaren inte accepterar.

Du verkar ha missförstått självrisken i säljarens försäkring. Den blir aktuell att betala endast om försäkringsbolaget beslutar att de ska betala reparationen!

Nu är det lite knapphändigt med information i inlägget. Men det är mindre sannolikt att du skulle ha framgång om du stämmer säljaren. Jag skulle föreslå att du frågar en jurist till om dina möjligheter att stämma. Det är en ganska riskabel sak att stämma för fel enligt köplagen.

OM försäkringsbolaget accepterar att ersätta skadan så kommer du väldigt billigt undan om det bara kostar dig 1500 kr.

1500:- kostar det i det ögonblicket juristen lyfter på luren och svarar med sitt namn, så billigare än så kommer du inte undan ( om inte säljaren betalar, vilket han/hon borde eftersom det inte är du som kaklat)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.