Byggahus.se

Råd ang. trädäcksbygge

1. P
    Medlem Nivå 8
    Så ju mindre grus jag lägger på markduken desto mindre finns att slå rot i. Det bästa kanske bara är att lägga ut duk som jag tynger ner på ett par ställen med hjälp av stenar? Att skippa grus helt?

Eller ha jag missuppfattat nåt :cool:

2. P
    Medlem Nivå 8
    Fyyy vad svårt det är för oss att välja mellan flytande trädäck på plattor eller gräva ner plintar och sätta bärlina i fasad.

Nu har vi grävt bort otroliga mängder matjord. Underlaget är plant och jämt men består fortfarande nog delvis av sand och matjord.

Höjden till altandörren är ca 35-40 cm.

Trädäcket blir större än vad vi först tänkt och byggs i L-form.

Om jag bygger flytande trädäck så slipper jag ju ingrepp i husfasaden samt slipper plintar. Å andra sidan måste jag frakta dit massor med singel som kostar 350kr för en släpkärra på 700kg. Bör väl gå åt 15 sådana kärror om man jämför med vad vi fickanvända till framsidan på huset.

Rent ekonomiskt och arbetsmässigt kanske det tillochmed blir enklare och billigare med plintar och bärlinor...

Saken är dessutom den att vi har ett trettiotal betongplattor 60x60cm liggandes, som skulle kunna användas till att stötta upp däcket. Men det är underlaget som jag oroar mig för. Och arbetet att skapa ett bra underlag.

Jag har väl egentligen redan fått bra råd i tråden men mer input skulle inte skada då vi är så konfunderade för tillfället....

3. P
    Medlem Nivå 8
    Förresten, nu slog nåt annat mig.

Eftersom däcket kommer bli ca 4.5m djupt jag kommer behöva en mittre bärlina. Denna mittre bärlina kommer ju att hamna "under" den inre och yttre bärlinan (eftersom reglar går mellan inre och yttre). Detta kommer ju göra att jag kommer hamna för högt då jag bara hade 30cm upp till dörren?

som synes i mitten på denna bilden:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ma.gif

195+195+28 plus plintar ....då får jag aldrig upp altandörren...

:banghead:

Redigerat 30 mar 2015 00:36
  4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Sätt den mittre "bärlinan" i samma höjd som inre och yttre och använd balkskor även där.

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Eller använd en mindre dimension men tätare mellan plintar.

6. P
    Medlem Nivå 8
    Hmm. Om jag gör det så blir jag väl tvungen att lägga själva reglarna (som också är 195mm) ovanpå bärlinorna, och når då samma höjd och problemet kvarstår? Tot höjd 195+195+28="ej öppningsbar dörr".

Om jag gör som på bilden ovan så kan jag ju lägga reglarna i samma nivå som bärlinorna mha balkskor. Det går väl i och för sig att dela alla reglarna på mitten och lägga dem i balkskor även mot den mittre bärlinan, men tappar jag då stabilitet? Det blir ju dubbelt så många skarvar på reglarna och dubbelt så många balkskor.

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Alternativet är ju att du inte kan öppna din altandörr ;)

Du tappar inte i hållfasthet av att göra så.

8. P
    Medlem Nivå 8
    Ja i värsta fall får jag väl kapa altandörren I nederkant så säga till sambon att det är för bättre ventilation. :cool:

Skämt åsido, ursäkta okunskapen och tack för hjälpen :)

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, precis - man ska bara se möjligheterna :D

Glöm inte att posta bilder på bygget sen, det är alltid kul att se :)

10. P
    Medlem Nivå 8
    Förresten jag funderar på att ersätta den mittre bärlinan med att palla upp de tvärgående reglarna med utlagda plattor från högen på bilden. Alltså en yttre och en inre bärlina samt uppallning mitt emellan dessa. Borde väl funka? Avståndet mellan yttre och inre bärlina blir 430cm, och plattorna med cc60cm blir mitt emellan där alltså

Invändningar från experterna?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150402_183953.jpg

11. P
    Medlem Nivå 8
    Jag klurar lite på dimensionering inför morgondagens virkesinhandling.

*Som bärlinor tänkte jag använda 45x195mm, och stötta dessa var 2.5e meter med plintar. Borde bli svajfritt?
    Skall jag även använda 45x195mm på de bärlinor som fäst i fasaden, eller kan dessa vara klenare då de ändå bultas fast var 50:e cm?

*Reglarna kommer fästas in i nivå bärlinorna med balkskor med cc 60 cm och spänna 220cm mellan bärlinor. Vilken dimension bör dessa reglar ha? 45x195 också? Eller kan jag gå ner till 45x170?

Tacksam för svar

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Bärlinan i väggen är det infästningen som spelar roll. Det räcker med 45*95.
    Däremot är en bärlina på 45*195 klent med en spännvidd på 2,5 meter, 2 m är bra.

Däremot kan du gå ner till 145*45 på golvreglarna.

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 8
    Tack! Ja det verkar ju stämma som du säger nu när jag kikat lite i spännviddstabell.
    Kommentar på att ersätta mittre bärlinan med plattorna på bilden? ;) Skruvreglarna kommer då avlastas på mitten av plattorna.

14. H
    Medlem · Nivå 19
    Plattor funkar fint.