Badtunna på 2500 L
70 cm från mark till botten av pool.
Jäkligt långt att transportera betong mm för hand pga placeringen
Platsen är fyllt med diverse sten, en gammal mur, mm så "nästan omöjligt" att gräva ut en platta på 2,4 x 2 m
Måste grävas för hand!

Klarar ett plintsystem med trall ovan att hålla för 2,5 ton ?

Några tips på konstruktion

Se skiss

• Principritning av pool och frigolitpaket på 2500 L, 120 cm hög, med plintar på svårgrävd mark, visande sidvy och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
2,5 ton som hänger i bjälklagskonstruktionen? Inget upplag under tunnan? Vad hade du tänkt för avstånd mellan plintarna? I skissen ser det väldigt långt ut. Har extremt svårt att se att det ska hålla enligt skissen

K kniv skrev:
2,5 ton som hänger i bjälklagskonstruktionen? Inget upplag under tunnan? Vad hade du tänkt för avstånd mellan plintarna? I skissen ser det väldigt långt ut. Har extremt svårt att se att det ska hålla enligt skissen
Oj..nog jag som ritar dåligt

Poolen måste självfallet stå på något.

Det finns inget bjälklag alls på ritningen, endast skiss på hur altanen ser ut med dess påhittade plintar.
Såg den delen av skissen som oväsentlig,

Frågan är om man måste gjuta en hel platta, eller kan konstruera nån slags plintsystem med bärlager under poolen.
Som en miniveranda 70 cm ovan mark men bara för poolen

K
B bygganders skrev:
Oj..nog jag som ritar dåligt

Poolen måste självfallet stå på något.

Det finns inget bjälklag alls på ritningen, endast skiss på hur altanen ser ut med dess påhittade plintar.
Såg den delen av skissen som oväsentlig,

Frågan är om man måste gjuta en hel platta, eller kan konstruera nån slags plintsystem med bärlager under poolen.
Som en miniveranda 70 cm ovan mark men bara för poolen
En altan har bjälklag. Hur ska du annars skruva fast trallen.. På din skiss ser det ut som nedsänkta skruvreglar i liv med bärlinorna.

K kniv skrev:
En altan har bjälklag. Hur ska du annars skruva fast trallen.. På din skiss ser det ut som nedsänkta skruvreglar i liv med bärlinorna.
Glöm hela altanskissen
Bara där för att förklara varför poolen måste upp en bit.

Som titeln säger, klarar ett plintsystem UNDER poolen av vikten eller måste man ha gjuten platta ?

B bygganders skrev:
Badtunna på 2500 L
70 cm från mark till botten av pool.
Jäkligt långt att transportera betong mm för hand pga placeringen
Platsen är fyllt med diverse sten, en gammal mur, mm så "nästan omöjligt" att gräva ut en platta på 2,4 x 2 m
Måste grävas för hand!

Klarar ett plintsystem med trall ovan att hålla för 2,5 ton ?

Några tips på konstruktion

Se skiss
Min står på grus och cellplast

• Gilla
bygganders
  • Laddar…
Jag har en badtunna 2 m i diameter som stått på plintar i 5 år nu och det har inte varit några problem. Som du säkert förstår räcker det inte med plintar längs ytterkanterna utan tunnan måste ha stöd mitt under också.

possum77 possum77 skrev:
Jag har en badtunna 2 m i diameter som stått på plintar i 5 år nu och det har inte varit några problem. Som du säkert förstår räcker det inte med plintar längs ytterkanterna utan tunnan måste ha stöd mitt under också.
Jag tänker 3 linor så max 1 m mellan.

Har du nån skiss på hur du satte plint o reglar ?
Några bilder ?

aplindome@hotmail.com om du vill maila

B bygganders skrev:
Jag tänker 3 linor så max 1 m mellan.

Har du nån skiss på hur du satte plint o reglar ?
Några bilder ?

aplindome@hotmail.com om du vill maila
Jag kollade men har tyvärr bara bilder från när den redan står på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.