Hej!
Vi håller på med en totalrenovering av köket och i det ingår byte av spisen. Min fru som är nästintill kockproffs har nu hittat spisen som ska in, en GRAM EKIP 20662-92 X.
https://www.tretti.se/vitvaror/spis/induktions-spis/product/gram-gram-ekip-20662-92-x/
Valet av spis är ej förhandlingsbart, frugan har veto
I produktbeskrivningen angående elen står det så här:
Strömanslutning
Spänning (V) : 230 volt
Säkring, A : 3x16
Levereras med utrustning/tillbehör
Sladd ingår : Nej
Elanslutning : utan stickkontakt
OBS: Tänk på att installation ska göras av behörig installatör. Därför levereras vissa produkter utan sladd.
Jag kollade i mitt elskåp, och nuvarande spis är ansluten med 3X16 A (eller hur?), så vad jag kan förstå så ska elen räcka för den här spisen?. Så här ser det ut i skåpet:
Innan jag slår till på kampanjpriset vill jag kolla om det finns någon ELKUNNIG person som kan bekräfta att den här spisen ska gå att ansluta utan några större ändringar, förutom att en behörig elektriker fixar sladd och anslutning?
Tacksam för svar, men inga gissningar tack
Vi håller på med en totalrenovering av köket och i det ingår byte av spisen. Min fru som är nästintill kockproffs har nu hittat spisen som ska in, en GRAM EKIP 20662-92 X.
https://www.tretti.se/vitvaror/spis/induktions-spis/product/gram-gram-ekip-20662-92-x/
Valet av spis är ej förhandlingsbart, frugan har veto
I produktbeskrivningen angående elen står det så här:
Strömanslutning
Spänning (V) : 230 volt
Säkring, A : 3x16
Levereras med utrustning/tillbehör
Sladd ingår : Nej
Elanslutning : utan stickkontakt
OBS: Tänk på att installation ska göras av behörig installatör. Därför levereras vissa produkter utan sladd.
Jag kollade i mitt elskåp, och nuvarande spis är ansluten med 3X16 A (eller hur?), så vad jag kan förstå så ska elen räcka för den här spisen?. Så här ser det ut i skåpet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag slår till på kampanjpriset vill jag kolla om det finns någon ELKUNNIG person som kan bekräfta att den här spisen ska gå att ansluta utan några större ändringar, förutom att en behörig elektriker fixar sladd och anslutning?
Tacksam för svar, men inga gissningar tack
Som Josth skrev så kan det i vissa fall saknas nolla. Om elen i övrigt är jämngammal med säkringen så finns det med hög sannolikhet redan. Det kan gå att avgöra baserat på befintlig spis.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Så långt ser det bra ut (jag är inte elektriker, men ganska kunnig). Det som ibland ställer till det är att det saknas neutralledare (även kallad nolla) i matningen till spisen. Äldre spisar gick ofta på 400V, då behövs inte nollan.
Bara en lite enkel teknisk beskrivning. Du har tre fasledare (trådar) från säkringen vi ser på bilden. Mellan resp. fasledare är det 400V. Mellan en fasledare och nollan är det 230V. Så till ett vanligt uttag har du en fas och nollan (och skyddsjord).
Till en spiskoppling har man idag 3 faser, och nollan. Om spisen går på 230V som i det här fallet, så är den internt kopplad mellan fasledarna och nollan. Den använder alla 3 faserna för att kunna få mer total ström. Men varje del är egentligen driven av en fas, precis som vilken lampa som helst.
Äldre 400V spisar var istället internt kopplade mellan faserna, Elementen i spisen drevs alltså med 400V. Inget behövde 230V, och man sparade in nolledaren.
Om du har möjlighet att lägga upp en bild av kopplingsdosan eller vad som finns i köket så vore det bra, du kan ju bryta strömmen med säkringen och öppna dosan.
Bara en lite enkel teknisk beskrivning. Du har tre fasledare (trådar) från säkringen vi ser på bilden. Mellan resp. fasledare är det 400V. Mellan en fasledare och nollan är det 230V. Så till ett vanligt uttag har du en fas och nollan (och skyddsjord).
Till en spiskoppling har man idag 3 faser, och nollan. Om spisen går på 230V som i det här fallet, så är den internt kopplad mellan fasledarna och nollan. Den använder alla 3 faserna för att kunna få mer total ström. Men varje del är egentligen driven av en fas, precis som vilken lampa som helst.
Äldre 400V spisar var istället internt kopplade mellan faserna, Elementen i spisen drevs alltså med 400V. Inget behövde 230V, och man sparade in nolledaren.
Om du har möjlighet att lägga upp en bild av kopplingsdosan eller vad som finns i köket så vore det bra, du kan ju bryta strömmen med säkringen och öppna dosan.
Tack för tipset att kolla nollan, ska ta en koll på nuvarande spis/kontakt. Det är inte an vanlig kontakt, har för mig att det är en spiskontakt med flata stift ...
Elen är jämngammal med säkringen, anno 1982.
Så här står det på Grams hemsida (lite bättre info där)
https://www.gram.se/produkter/spisar/ekip-20662-92-x
Elanslutning : V/Hz230/400V N~50Hz
Total effekt : kW11
Säkring, ampere : 3X16
Så kanske den inte behöver nollan då om den kan köra på 400V?
https://www.gram.se/produkter/spisar/ekip-20662-92-x
Sannolikt är det en perilex kontakt. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perilex
Det för standard för spisar. 400V spisar har ofta bara tre runda piggar och en platt på kontakten.
Det för standard för spisar. 400V spisar har ofta bara tre runda piggar och en platt på kontakten.
Den behöver nollan då det står "N" och även "230".John Smith skrev:
Tack för tipset att kolla nollan, ska ta en koll på nuvarande spis/kontakt. Det är inte an vanlig kontakt, har för mig att det är en spiskontakt med flata stift ...
[länk]
Nu har jag fixat lite bildbevis:
Sladdkontakten till spisen ser ut så här (notera att det är endast 3 runda stift)
Väggkontakten ser ut så här (notera att det finns plats för 4 runda stift):
Så det ser väl ut som en 400 volt utan jord?
Sladdkontakten till spisen ser ut så här (notera att det är endast 3 runda stift)
Logga in
Skapa konto
Väggkontakten ser ut så här (notera att det finns plats för 4 runda stift):
Logga in
Skapa konto
Så det ser väl ut som en 400 volt utan jord?
Mät i uttaget, mellan övre vänstra hålet och vart och ett av de övriga runda ska finnas 230V.
Spisen är en 400V spis. Så den visar inte om det finns nolla eller inte inkontakten. Verifiera att det finns. Kopplar man in en 230V spis utan nolla går den ofta sönder.
Hej igen,
nu har jag tagit fram fullständig bilddokumentation av väggkontakten till spisen. Som jag ser det så är allt förberett, nolla finns framdragen, men den används inte idag på min nuvarande spis, eftersom spiskontakten har inget stift där nollan sitter i väggen?
Väggkontakten sett rakt framifrån:
Väggkontakten sett ovanifrån:
Väggkontakten sett underifrån:
Väggkontakten snett ovanifrån utdragen lite så att utgående sladdar är synliga:
Nuvarande befintlig spis (inte den nya Gram) har den här märkningen på baksidan:
Jag mailade även Gram och frågade om en exakt beskrivning om vad som krävs vid inkopplingen, fick ett bra svar från dom i morse:
nu har jag tagit fram fullständig bilddokumentation av väggkontakten till spisen. Som jag ser det så är allt förberett, nolla finns framdragen, men den används inte idag på min nuvarande spis, eftersom spiskontakten har inget stift där nollan sitter i väggen?
Väggkontakten sett rakt framifrån:
Logga in
Skapa konto
Väggkontakten sett ovanifrån:
Logga in
Skapa konto
Väggkontakten sett underifrån:
Logga in
Skapa konto
Väggkontakten snett ovanifrån utdragen lite så att utgående sladdar är synliga:
Logga in
Skapa konto
Nuvarande befintlig spis (inte den nya Gram) har den här märkningen på baksidan:
Logga in
Skapa konto
Jag mailade även Gram och frågade om en exakt beskrivning om vad som krävs vid inkopplingen, fick ett bra svar från dom i morse:
Återstår väl bara att kolla att nollan är kopplad i skåpet, men eftersom jag är enda ägaren till huset så vet jag att ingen "hempulare" har mixtrat med elen, så att nollan inte är kopplad till skåpet ser jag som nästintill uteslutet.Komfuret/spisen skal tilsluttes med 3N 16 Amp hvilket betyder at det skal tilsluttes 3 faser + nul og der skal ligge 16 Amp sikringer bag. Det kan ikke tilsluttes uden nul.
Spændingen mellem 2 faser er 400 volt og spændingen mellem en fase og nul er 230 volt, og det er derfor at nullet er en nødvendighed, da alt i komfuret er beregnet til 230 volt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja du verkar ha allt på det torra. Men då gamla spisen inte använde nollan så rekommenderas ytterligare kontroll och mätning att nollan verkligen är på plats. Det kostar så lite jämfört med risken att förstöra en ny stor spis.
Du behöver en sladd till spisen, det är allt.