3 499 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Räcker 6l kompressor?
Ska byta taket på garaget i sommar och kanske huset längre fram.
Funderar på en spikpistol för som fungerar för råspont. Såg att Jula har en kompressor på 6 l, 8bar och flödet 130 l/min på rea. Räcker det för att driva en grövre spikpistol. Jag kommer troligen inte använda kompressorn till mycket annat.
Funderar på en spikpistol för som fungerar för råspont. Såg att Jula har en kompressor på 6 l, 8bar och flödet 130 l/min på rea. Räcker det för att driva en grövre spikpistol. Jag kommer troligen inte använda kompressorn till mycket annat.
Jag har slaktat en ny Meec av samma storlek för att komma åt tanken, och den kompressorn var så illa byggd att de måste ha ansträngt sig för att göra den så dålig som möjligt, men ändå fungerande vi köpet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Beror ju lite på hur man lägger upp jobbet.
1) lägg dit första brädan, spikafast den.
Mät hur lång nästa ska vara, kapa.
Lägg dit den spika, nästa, spika, nästa, spika…….
2) rada upp en hel hög med brädor.
Spika, spika, spika, spika….
Då är det klart man kör skiten ur kompressorn.
Protte
1) lägg dit första brädan, spikafast den.
Mät hur lång nästa ska vara, kapa.
Lägg dit den spika, nästa, spika, nästa, spika…….
2) rada upp en hel hög med brädor.
Spika, spika, spika, spika….
Då är det klart man kör skiten ur kompressorn.
Protte
Alltså, hyra känns väldigt som att man kastar pengar i sjön. Har använt till stomspikare både MeecTools, en sådan där med dubbla tankar. Och en Stanley med 6-literstank. Och det fungerar med den lilla men kanske inte för att picka råspont på rad. Men det finns ju lite större varianter som inte kostar mycket.P PeterDJ skrev:
Däremot kan man fundera på om det skulle varit bra med sladdlöst (batteri) uppe på taket.
Om det kostar ett par tusenlappar att hyra så var medveten om att du för samma peng får en kompressor mer än väl kapabel att spika råspont eller takpapp med utan avbrott till följd av andnöd hos pistolen.P PeterDJ skrev:
Jag har en ganska stor kompressor i källaren och köpte för ett tag sedan också Biltemas minsta ljuddämpade.
Den sistnämnda är faktiskt riktigt bra och räcker för spikpistoler om man inte matar på hela tiden.
Jag menar, lägger man spont så trycker man dit en bräda skjuter i reglarna kanske 5-6 skott. Sen tar det en halv minut innan nästa bräda år på plats (mer om det ska sågas).
Vill säga att man kommer långt med en liten kompressor. Det är ju inget blästerskåp som ska försörjas.
Den sistnämnda är faktiskt riktigt bra och räcker för spikpistoler om man inte matar på hela tiden.
Jag menar, lägger man spont så trycker man dit en bräda skjuter i reglarna kanske 5-6 skott. Sen tar det en halv minut innan nästa bräda år på plats (mer om det ska sågas).
Vill säga att man kommer långt med en liten kompressor. Det är ju inget blästerskåp som ska försörjas.
Finns väl en anledning att dom flesta kompressorer avsedda för bygg är på 10 bar.
Startar vid 8 bar.
Vet att det varit problem med att en vanliga 8 bars kompressor som startar vid 6 bar.
Vid 6 bar orkar den inte alltid slå i en 90 spik om det är virke med lite kvalité, har man snabbvuxet virke med årsringar på 10-15 mm så är det inget problem.
Startar vid 8 bar.
Vet att det varit problem med att en vanliga 8 bars kompressor som startar vid 6 bar.
Vid 6 bar orkar den inte alltid slå i en 90 spik om det är virke med lite kvalité, har man snabbvuxet virke med årsringar på 10-15 mm så är det inget problem.
Klicka här för att svara