13 707 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Räcker 115 liter varmvattenberedare till badkar?
Hej har idag en 115 liters varmvattenberedare. Funderar att sätta in ett badkar, Räcker den befintliga vv för ett bad då och då? Eller kommer jag inte kunna fylla det med varmt vatten? Räcker det för att ta en snabb dusch efteråt också?
hur mkt vatten går åt idag vid en dusch? Om min fru tar en långdusch på ca 30 minuter får jag ljummet till kallt vatten...
hur mkt vatten går åt idag vid en dusch? Om min fru tar en långdusch på ca 30 minuter får jag ljummet till kallt vatten...
Nej skulle jag säga.....antingen inget badkar eller större vvb......
Det räcker med nöd och näppe om tempen är 80c i VVB. Du kan få ut runt 180-200l 35grader, lite varmare i vattnet så klarar du precis att fylla den till ~70% med varmvatten. (150l vatten i 180l badkar)
Men då är det tomt i VVB, så sen ska det värmas, beroende på effekten, 2-6h innan det är uppvärmt igen.
Om du ska byta så hade jag tittat på en 3kWh 160L VVB, alt 200L om du har barn eller barn på g.
Men då är det tomt i VVB, så sen ska det värmas, beroende på effekten, 2-6h innan det är uppvärmt igen.
Om du ska byta så hade jag tittat på en 3kWh 160L VVB, alt 200L om du har barn eller barn på g.
Jag har en 160L och badar i ett bubbelbadkar (270L) och det räcker precis till 40-42grader om värmen är på max, så jag brukade elda i vedpannan innan jag skulle bada då räckte det utan problem med vattnet eftersom det även kom varmvatten från pannan istället för iskallt vatten in i beredaren, för om man tömmer hela beredaren så får man ju in kallvatten för att fylla upp så man kan ju inte utnyttja hela "det varma vattnet".
Som sagt så är 115 liter på gränsen, men du kanske kan optimera systemet?
Är beredaren inkopplad på enfas eller trefasström idag? Med trefas så kokar du upp nytt vatten betydligt snabbare än om du kör enfas.
Har du någon blandningsventil på befintlig beredare? Om inte så sätt dit en sådan och höj temperaturen i beredaren till max. Då får du ut mer duschvatten.
Om du inte redan gjort det så sätt in snålspolande duschmunstycken, så drar långduscharna mindre vatten,
Du kan också se till att välja ett badkar med liten vattenvolym.
Är beredaren inkopplad på enfas eller trefasström idag? Med trefas så kokar du upp nytt vatten betydligt snabbare än om du kör enfas.
Har du någon blandningsventil på befintlig beredare? Om inte så sätt dit en sådan och höj temperaturen i beredaren till max. Då får du ut mer duschvatten.
Om du inte redan gjort det så sätt in snålspolande duschmunstycken, så drar långduscharna mindre vatten,
Du kan också se till att välja ett badkar med liten vattenvolym.
Klicka här för att svara