12 376 läst · 74 svar
12k läst
74 svar
Rabatt på listränta bolån Nordea?
Inte helt fel, beror även på vad du får på 3-månaders? RB kanske sänker till 2% inom 1 år.N nissebrun skrev:Vad tänker ni om att binda på 3 år till 3,05 % ? Visst, allt talar för fortsatta räntesänkningar framöver men riksbankens styrränta måste väl ner mot 2 % för att den rörliga räntan ska hamna runt 3%. Hur lång tid tar det månne ? Samtidigt finns ju alltid risken att något inträffar i vår omvärld som gör att räntorna börjar klättra uppåt istället.
3,05 är en bra ränta.N nissebrun skrev:Vad tänker ni om att binda på 3 år till 3,05 % ? Visst, allt talar för fortsatta räntesänkningar framöver men riksbankens styrränta måste väl ner mot 2 % för att den rörliga räntan ska hamna runt 3%. Hur lång tid tar det månne ? Samtidigt finns ju alltid risken att något inträffar i vår omvärld som gör att räntorna börjar klättra uppåt istället.
Mest troligt kommer du tjäna på att ha rörligt, men om prognosen håller sig så är det inte många kr du kommer få betala extra för att binda på den nivån
Gör ett kalkylblad där du simulerar hur det kommer se ut med olika räntebanor
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
Det lutar ju åt en dubbelsänkning i nästa runda om 3-månaders är 3,9 nu och 3-års 3,0 (SBAB) då är man nere på runt 3,4% vid årsskiftet.
USA valet är 5e nov.N nissebrun skrev:Vad tänker ni om att binda på 3 år till 3,05 % ? Visst, allt talar för fortsatta räntesänkningar framöver men riksbankens styrränta måste väl ner mot 2 % för att den rörliga räntan ska hamna runt 3%. Hur lång tid tar det månne ? Samtidigt finns ju alltid risken att något inträffar i vår omvärld som gör att räntorna börjar klättra uppåt istället.
Ett domedagsscenario är att Trump vinner, stryper helt hjälp till Ukraina och drar sig ur Nato. Ryssland får vind i seglet och Ukraina faller, detta resulterar i en ny våg av ekonomisk oro i Europa och världen.
Så att hoppas ränta fortsätter neråt under Q4 kanske inte blir av. Lyckas man säkra räntan på lång sikt till under 3% tycker jag det verkar lockande.
M Marcus_Carlsson skrev:USA valet är 5e nov.
Ett domedagsscenario är att Trump vinner, stryper helt hjälp till Ukraina och drar sig ur Nato. Ryssland får vind i seglet och Ukraina faller, detta resulterar i en ny våg av ekonomisk oro i Europa och världen.
Så att hoppas ränta fortsätter neråt under Q4 kanske inte blir av. Lyckas man säkra räntan på lång sikt till under 3% tycker jag det verkar lockand
Och lång sikt är för dig vad ?M Marcus_Carlsson skrev:USA valet är 5e nov.
Så att hoppas ränta fortsätter neråt under Q4 kanske inte blir av. Lyckas man säkra räntan på lång sikt till under 3% tycker jag det verkar lockande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
Inget av det där finns det något fog för, det är bara media som försöker göra det till något det inte ärM Marcus_Carlsson skrev:USA valet är 5e nov.
Han kommer inte dra sig ur, vare sig Nato eller Ukrainastödet utan han bröstar bara upp sig inför valet, få övriga Natomedlemmarna att ta sitt ansvar för Nato och få europa att ta större del av konstnaden för att hjälpa Ukraina
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
3åring går ut och idag kom erbjudande från SHB. Rabatt på -0.90%, dvs 4.3%.
Vi har under 60% belåningsgrad så det erbjudandet kändes inte lockande alls med tanke på vad de andra transparenta bankerna erbjuder, t.ex via avanza på 3.75, Skandiabanken 3.77, SEB 3.95.
Får se vad SHB kontrar med efter min tillbakakaka till min bankkontakt.
Vi har under 60% belåningsgrad så det erbjudandet kändes inte lockande alls med tanke på vad de andra transparenta bankerna erbjuder, t.ex via avanza på 3.75, Skandiabanken 3.77, SEB 3.95.
Får se vad SHB kontrar med efter min tillbakakaka till min bankkontakt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
SBAB brukar ligga i nivå med Skandia också
Liknande trådar
-
Ok att öka bolån för att ge som gåva till barn mfl?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bankerna tjänar mer på dina bolån – dags att förhandla
Artikelkommentarer -
Förhandla bolån - vad borde man få för rabatter?
Olagligt med rabatter på rörliga bolån?
Hur mycket rabatt vid bolån ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.