Byggahus.se

Rabatt på listpris för klinkertillval vid plattsättning i totalentreprenad

1. K
    Medlem · 2 inlägg

KB74

Medlem
    Hej,

Vi bygger nytt hus (vårt första) med totalentreprenad från en liten husfirma. Inkluderat i kontraktet är kakel/klinker i badrummen i storleken 20x20 för max 250 kr/m2 inkl. moms. Vi har nu valt ett klinker i 30x60 i stället och vår leverantör vill då ha mer betalt för arbetet och givetvis även mer betalt för klinkern eftersom priset överstiger 250 kr/m2. Vår entreprenör tar inget påslag på materialet utan fakturerar bara vidare vad deras underentreprenör (plattsättare) tar för klinkern. Det jag känner är lite märkligt är att vi får betala listpriset för klinkern trots att plattsättningsfirman rimligtvis har ganska mycket rabatter på klinkern. Vi har fört diskussionen kring klinkern direkt med plattsättningsfirman så jag vet att de priser vi har fått är deras och inget påslag görs av vår totalentreprenör. Som förstagångsbyggare undrar jag om det är normalt att betala listpriser för klinker? Hur mycket rabatt har plattsättningsfirmor "normalt" på material? Jag försöker hitta bra argument till en diskussion med med vår entreprenör kring dessa priser. Jag har ett par bekanta som byggt hus med totalentreprenad där de har fått ta del av plattsättningsfirmans rabatt men det kanske är mer ett undantag?

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg
    Ett påslag på kakelsättarens pris får du räkna med. Det är helt normalt.

• Laddar…
  3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 936 inlägg

yonna

Medlem
    För drygt 15 år sedan lät jag klinka hela källaren inkl inkommande & utgående vvs samt en del andra saker; arbetet gällde 6 veckor för 2 personer inkl material och till ett fast pris. Av en tillfällighet hittade jag ett utgående lager klinker till synnerligen förmånligt pris. Grabbarna reducerade slutfakturan till det lägre priset. Det finns småföretag som faktiskt är ärliga "i överkant"!

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Stockholm · 43 068 inlägg

hempularen

Moderator
    Problemet här, tror jag är att ditt avtal med totalentreprenören påverkar inte tillsvalspriserna hos underentreprenörerna. De kan göra stora påslag på ändringar.

5. K
    Medlem · 2 inlägg

KB74

Medlem
    Jag har inga problem att betala plattsättningsfirman för arbetet att sätta klinker och tycker att duktiga hantverkare ska ha en bra ersättning. Det jag inte accepterar är att de har höga marginaler på materialet genom de rabatter de får från kakelfirman/leverantören och inte delar med sig till mig som kund. Jag förstår att de får rabatt genom att köpa allt material via samma butik/leverantör och att de ska ha en viss marginal p.g.a. det men att de behåller allt själva är för mig inte ok. Men det är kanske så det fungerar i branschen...

I vilket fall gjorde vi lite efterforskningar och tog reda på ungefär vilka rabatter de har från leverantörerna (har en bekant som är lite insatt i branschen) för att ha en grund för förhandling. Vi började även undersöka möjligheten att få vår totalentreprenör att byta underentreprenör för plattsättningen. Efter det gick vi återigen tillbaka till plattsättningsfirman och påtalade att jag inte tyckte att det var acceptabla priser och att de marginaler de har borde ge dem möjlighet att ge mig viss rabatt. Det var de givetvis inte så jättesugna på men de köpte nog några av argumenten för samma kväll dök det upp en ny offert med 8 % rabatt på all klinker. Det är ingen superrabatt om man ser till den rabatt som de faktiskt har på materialet men nu känns det i varje fall lite mer rättvist när de inte helt cashar in på att sälja klinker till oss.

Jag har lärt mig att man inte ska acceptera alla priser som sätts när man, som i vårt fall, bygger med totalentreprenad. Det är nog annars lätt att man gör det som förstagångsbyggare.

6. J
    Medlem · 1 631 inlägg
    Men står det ngnstans i kontraktet att du inte kan få köpa in materialet själv? Annars är det väl bara för dig att åka och förhandla med kakelleverantören själv, lasta in i bilen, tungt för rygg och bil, sen lasta ur, bära fram till arbetsplatsen.
    Den tiden vill ju gärna plattsättaren ha betalt för.
    Sen får du själv stå för ev reklamationer om ngt med plattorna är galet, som annars plattsättare står för, även garantier osv osv.
    Kunde förstå gnället över priserna om plattsättaren la på extra på listpris, men det är inga stora pengar du pratar om, kan faktiskt inte förstå din upprördhet att hantverkaren inte bjuder på massa rabatter.
    Alla företag som håller på med ngn form av försäljning måste ha ngn krona över på det dom säljer, även en hantverkare, tror du Icahandlaren betalar samma pris för mjölken som du gör!?
    Men det är som vanligt, folk tror att hantverkaren drar in storkovan på sina rabatter.....

• Laddar…
  7. garvin
    Medlem · 407 inlägg

garvin

Medlem
    Vad fick ni för rabbat av husleverantören?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.