Hej!

Söker detta i 3 m längder. Hittar kromade och vitmålade. Men ej råa. Någon som har tips? Bor i Lund. Nätet funkar också så klart.

Rickard.
Halvhårda finns nog inte men hårda och mjuka finns, varför just halvhårda?

Rickard. Rickard. skrev:
Rörläggaren efterfrågade just de rören. Pensionerad släkting som hjälper mig lite. Men ja, hårda borde funka de med tänker jag plus man slipper väl stödhylsor. Är det några problem att kallbocka hårda 12 mm, givet bra bockverktyg?

Rickard.
Alltgår Alltgår skrev:
Rörläggaren efterfrågade just de rören. Pensionerad släkting som hjälper mig lite. Men ja, hårda borde funka de med tänker jag plus man slipper väl stödhylsor. Är det några problem att kallbocka hårda 12 mm, givet bra bockverktyg?
Näe det är samma som med halvhårda.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Halvhårda är de ”klassiska” kopparrören som man bockar med bockverktyg (ej för hand) och använder klämringskopplingar på. De går också att hårdlöda.
Hornbachs variant är väldigt hårda och man får kämpa lite mer med rörskäraren. Klämringskopplingar av kvalitet (typ Vatette) gör jobbet att deformera röret men man får ta i ordentligt under åtdragningen.

https://www.rskdatabasen.se/kategori/ror/vattenvarmegas##%7B%22CategoriesFilter%22:%5B10968%5D%7D

Rickard.
Råa kopparör säljs som hårda medans kromade säljs som halvhårda, lödning bryr sig inte om hur hårda rören är.

Jag har läst klagomål på hornbach rör här men aldrig provat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.