Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Quooker - kokande vatten i kran

1. T
    Medlem · Halland · 520 inlägg

TMC

Medlem
    Forbo; gå till närmaste återförsäljare och be att få prova istället för då lär du snabbt se att dina farhågor/rädslor snabbt slås ur hågen. Du kan lätt hålla en torrservett under kranen i ena änden och låta hett vatten fukta andra änden utan att bränna dig. Sedan använder du den uppblötta och heta änden att torka av fastbrända fläckar i köksredskap som löser smutsen blixtsnabbt - helt utan risk för ömma tassen. Sedan det där med risk för barn som kan bränna sig; inga problem, jag har själv provat att känna på hetvattnet som kommer ur kranen och eftersom det först kommer luftblandat vatten till en början lär det lilla barnet snabbt ta undan fingrarna innan det bränner sig. Dessutom är det inte så lätt för ett barn att både tycka in vredet med tillräcklig kraft och vrida samtidigt så jag ser brännrisken som ganska obefintlig.

Energiförbrukningen är inte nämnvärd; när man förbrukat hetvatten ser man på indikatorlampan att den inte värmer beredaren speciellt länge (har även en elförbrukningsmätare inkopplad för test) och det ända som är viktigt att tänka på är att ha tillräcklig matning från elcentralen eftersom det är bra med strömstyrka som krävs - men det är en helt annan sak i sammanhanget.

Ikväll skulle vi koka pasta, fyllde en kastrull med 1,5 liter vatten ur Quookern, satte på spisen, startade brännaren (gasol) och efter mindre än 10 sekunder var det kok i vattnet... riktigt härligt när ungarna är hungriga!

Mvh

TMC

Redigerat 2 maj 2010 01:11
    • Laddar…
  2. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 887 inlägg

pelpet

Medlem
    Trådlyft!
    Nu på kvällen när jag stod och röjde i kökskaoset och funderade på hur man skulle kunna effektivisera köket kom jag på att en quooker kanske är rätt bra att ha ändå. Man kan ta bort vattenkokaren från diskbänken och vinna lite yta, få pastavattnet att koka snabbare, göra pressokaffe direkt ur kranen, göra välling till barnen snabbare, fixa te snabbare och säkert en massa annat också.

Några nya erfarenheter av quokkern. Eller finns det andra liknande kranar?

3. Claesk
    Medlem · Skåne · 787 inlägg

Claesk

Medlem
    Fin ide. Men känns inte så el säker.

4. B
    Medlem · Västra Götalands · 170 inlägg

biggles12

Medlem
    Vi installerar Grohe Red i vårt nya kök om ett par veckor. Den har vanligt varm och kallt vatten, samt kokande vatten i samma armatur. Återkommer med recension.

5. pelpet

pelpet

Medlem
    Ser fram emot det.

Finns det andra kokvattenkranen än Grohe Red och Quooker?

6. M
    Medlem · 677 inlägg

miksil

Medlem
  7. pelpet

pelpet

Medlem
    Jo, jag har sett den där inlagan från Boverket och säker vatten men problemet verkar ju vara att regelverket inte har hängt med produktutvecklingen. Alla kokvattenkranar verkar ju kräva tvåhandsgrepp och skicka ut hetvattnet i en luftblandad spray så att man inte skållar sig om man råkar ha handen ivägen.

Får kolla upp insinkerator också.

8. M
    Medlem · 677 inlägg

miksil

Medlem
    Jupps. Lite larvigt är det med samma regler i köket som i tex duschen. I köket har man ju kokande vatten, varma plattor, avfallskvarnar, knivar, varma plåtar etc så är ju en helt annan miljö.

Insinkerator har jag enbart erfarenhet av deras avfallskvarn och de är riktigt bra (skulle vilja påstå att det är det inköp till huset som jag är mest nöjd med).

9. M
    Medlem · Skåne · 364 inlägg

MRK

Medlem
    Har nu haft en Quooker Combi 3.0 i ett år. Fanns redan installerad i det hus vi köpte.

Fantastiskt, praktiskt och suveränt! Oslagbart för t ex tevatten, pasta och rengöring av hårt smutsade grytor och stekpannor.

10. LinneaH
    Medlem · Stockholm · 116 inlägg

LinneaH

Medlem
    Lyfter ämnet iom att jag (vi) vill gärna ha en sån.

Combi - är det en allt i ett blandare med kallt, varmt och kokande?

Någon annan som har en kokande-vatten-kran-installerad och kan berätta om erfarenheter?
    Priser och tips på inköpsställen? Tacksam för all info!

11. M
    Medlem · Skåne · 364 inlägg

MRK

Medlem
    Den Combi vi har funkar såhär:

En separat liten kran med "säkerhetskran" som bara ger kokande vatten.

Varmvatten från den vanliga blandaren är en mix av kokande vatten från Quookern och kallvatten.

Enda nackdelen är att varmt vatten från blandaren kommer väldigt snabbt så man kan lätt få en obehaglig överraskning.

12. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 490 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Jag har en s.k vanlig Quooker och jag var väldigt anti mot den först men när jag fick chansen att köpa den för halva priset på en mässa så tog jag den och vi använder den väldigt flitigt måste jag säga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.