Quooker - kokande vatten i kran

29k läst  56 svar

1. Hejduk..tig
    Medlem Nivå 9
    Jadå du läste rätt. Denna produkt finns på marknaden.

Vore kul att få lite åsikter här på byggahus-forumet.

Kanske någon som redan sett hos bekant i ex. Holland, Danmark?

http://www.quooker.dk/hjem/
    http://www.quooker.com

--- Åhnej! Kan moderator flytta tråden till kök?

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jösses. Låter farligt.

Normalt så har man ju alltså blandningsventilen vid beredaren för att se till så att vattnet i kranen inte blir för varmt. Att sedan då värma upp vattnet till kokpunkt och låta detta komma ut ur den vanliga kranen låter lite motsägelsefullt. Undrar vilket barn som skållar sig först.

3. P
    Medlem · Nivå 11
    Yes, låter "livsfarligt"! En tillfällig besökare i hemmet kan ju ta fel och skålla sig svårt. Visst, jag kan se fördelarna men riskerna är inte att leka med. Smidigt - visst; men dum idé ändå skulle jag säga.

MVH
    Ronnie

4. Loner
    Medlem Nivå 6
    Låter livsfarligt! SNacka om att skålla sig..

När jag växte upp hade vi olje-eldat och 80gradigt varmvatten.. det var varmt så det räckte ändå det!

/L

5. J
    Medlem Nivå 15
    Nu fanns det ju några säkerhetsfeatures, dels det speciella handgreppet, dels att vattnet kommer i lite sprayform och att det är ganska lågt flöde. Men huruvida de fungerar i verkligheten vet jag ju inte. Det låter spontant verkligen ganska farligt.

6. G
    Medlem Nivå 14
    skålning eller ej men vad ska man med den till i ett villakök? Skulle uppskatta detta på en restaurang där jag skulle servera frukostte för 400 gäster nästan samtidigt men annars?
    gaia

7. A
    Medlem Nivå 15
    Vad kräver den för säkringar och ledningar? Att värma vatten till kokpunkten "i farten" kräver en enorm effekt. Ett vanligt vägguttag räcker definitivt inte.

8. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Ja, det där har jag undrat också. Vi har en Nespresso kaffemaskin. Den är inte som en vanlig espressomaskin som behöver stå ett tag för att bli varm, utan efter några sekunder producerar den på något magiskt vis varmt vatten som det blir espresso av när man trycker på knappen. Jag har uppfattningen att detta värms "on the fly". Men som sagt, jag fattar inte hur det går till.

9. pojoel
    Medlem Nivå 2
    I bland räcker det med två musklick för att få svar på funderingar:

http://www.quooker.dk/teknik/virkemade/

http://www.quooker.dk/teknik/teknisktabel/

Det är alltså en slags överhettad mini-varmvattenrenare-beredare-avkylare... De skriver att de värmer vattnet till 110 grader och sedan kyler det till 100, och det som kommer ut är "idealtemp för te och kaffe" dvs 93 grader.

10. C
    Medlem Nivå 7
    Uppvärmningstid 10 minuter. om man orkar läsa
    Jag gillar tanken skarpt och som de säger: en ångspray bränner inte lika mycket som 1 liter vatten ur vattenkokaren om man välter den.

Pinebar, vad har ni för maskin? att den skulle värma vatten på sekunder låter högst osannolikt. Tittar man på hemmamaskinerna skall man starta maskinen och vänta tills uppvärmningslampan slocknar. Kan det vara så att den konstant står på?

11. Hejduk..tig
    Medlem Nivå 9
    Jag gillar också tanken med idén och alla saker den skulle underlätta!
    Förutom matlagning så kan man ju snabbt sterilisera nappen eller m-koppen (för oss kvinnor).
    Men jag förstår också misstänksamheten vad gäller säkerhetsaspekten. Vuxen besökare som tar fel på kran eller barn som fixar tvåmomentsgreppet.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Är verkligen en ångdusch så mycket mindre farlig. Strömmande gas kall eller varm ger god värmeöverföring.

13. A
    Medlem Nivå 15
    Jag ser väl mer fördelar med apparaten. Speciellt om man ofta kokar enstaka koppar kaffe eller te. Fast det var inte en direktverkande vattenvärmare, som jag först trodde. Det är tydligen helt enkelt en liten vv-beredare med extra hög temperatur.

14. 7310070025302
    Medlem Nivå 6
    Lattjo. Låter som taget från en framtidsdröm med diskbänkar som har en hel rad kranar bakom diskhon: vanlig vatten, handdusch, kolsyrat vatten, kokande vatten, ...

15. HakanJ
    Medlem Nivå 2

Har beställt

Jag tycker den verkar toppen. Vi har beställt en :) kommer tillsammans med resten av köket om någon månad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: