På konsumentens sida
· 3 402 inlägg
Quiz: Vågar du pula med elen själv? https://www.byggahus.se/quiz/319-vagar-du-pula-med-elen-sjalv
Dagens quiz om att pula med elen själv är faktagranskat och godkänt av @Bo.Siltberg
I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
Dagens quiz om att pula med elen själv är faktagranskat och godkänt av @Bo.Siltberg
I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
Medlem
· Stockholm
· 6 104 inlägg
Två av frågorna hade lite kluriga rätta svar: Det stod att man "alltid" får göra de jobben, men jag anser nog att "om man har nödvändig kunskap" borde vara mer på sin plats (även om det kanske bli ledanden då ?)
Medlem
· E
· 29 681 inlägg
Jag vill nog påstå att dimmrar i kök aldrig överstiger 16A eller 400V.
Medlem
· Funäsdalen
· 986 inlägg
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 32 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Vem har köksbelysning med dimmer på över 400V eller 16A?

Vem har köksbelysning med dimmer på över 400V eller 16A?
Det spelar väl egentligen ingen roll för svaret?
(Men jag svarade också fel på den..)
Hur är det med golvvärme med lågpänning, är problemet anslutningen mot 230V?
Jag "åkte" på den också.
Medlem
· Funäsdalen
· 986 inlägg
Alltid bättre kunna skylla på någon
Ska ju alltid lära sig nåt nytt, visste inte att det fanns en gräns. Håller jag mig borta från restaurangkök så ska det gå bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 440 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 440 inlägg
- 16 112 gillningar
- 1 225 bilder och filmer
Du menar klenspänning? Värmekabel för skyddsklenspänning på högst 50 V får förläggas utan behörighet, och den får ju då anslutas till transformatorn. Men skyddstransformatorn i sig måste ju installeras och anslutas av en person med behörighet.
Så "Nej" är kanske inte riktigt rätt svar, men mest rätt utifrån frågan som säger "fast ansluten".
Fario
Husägare/flugfiskare
- Löddeköpinge
- Medlem jan 2015
- 1 244 inlägg
- 2 900 gillningar
- 764 bilder och filmer
Jag fick 9/10 rätt i quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Så ja, jag vågar pula med elen själv.
Dock inte med fast installerad dimmer i köket som gått sönder.
Äsch, vem försöker jag lura, man chansar ju på flera frågor trots min gedigna utbildning inom elinstallationsarbete:
Så ja, jag vågar pula med elen själv.
Dock inte med fast installerad dimmer i köket som gått sönder.
Äsch, vem försöker jag lura, man chansar ju på flera frågor trots min gedigna utbildning inom elinstallationsarbete:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 181 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 198 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Titelredigerare
· Trelleborg
· 11 890 inlägg
13th Marine
Titelredigerare
- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 11 890 inlägg
- 15 675 gillningar
- 1 538 bilder och filmer
9/10
Jag rök också på dimmerfrågan.
Jag rök också på dimmerfrågan.
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 306 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Elektriker? Not so much.
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 85 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 85 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"