Byggahus.se
Jo jag tänkte också på dvärgbrytare men de jag hittade med 1A kostade flera hundra kr

Jag var precis på väg att beställa en Qubino Flush 2 relay (https://www.m.nu/brytare/flush-2-relay) men ser att den behöver en 4A säkring på varje kanal. Ska man alltså pilla in två glassäkringar + hållare i dosan?

Ja så är det tydligen. Ganska opraktiskt minst sagt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja så är det tydligen. Ganska opraktiskt minst sagt.
Ja det verkar helt galet...

Så det är ett krav med en säkring i denna om man vill följa reglerna. Men att det skulle hända nåt om man kör utan säkring är närmast obefintligt?
Har ja tolkat de rätt?

Dum fråga. Går det att byta ut glassäkringen mot en 1A dvärgbrytare från malmbergs? Malmbergsäkringen 1A kostar under 100:- eller måste det vara en glassäkring (eska 522.727)?

Instruktionerna nämner också att man måste installera säkringshållare av typen Adels-kontakt 503Si/1 DS enligt ICE60669-2-1

Om kravet är speciellt den säkringe, finns det andra säkringshållare för dinmontage so uppfyller kraven?

Det luriga är att jämfört med fibaro nämns inget om vilken sorts säkring eller säkringshållare bara Ampere

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
K Knight skrev:
Dum fråga. Går det att byta ut glassäkringen mot en 1A dvärgbrytare från malmbergs? Malmbergsäkringen 1A kostar under 100:- eller måste det vara en glassäkring (eska 522.727)?

Instruktionerna nämner också att man måste installera säkringshållare av typen Adels-kontakt 503Si/1 DS enligt ICE60669-2-1

Om kravet är speciellt den säkringe, finns det andra säkringshållare för dinmontage so uppfyller kraven?

Det luriga är att jämfört med fibaro nämns inget om vilken sorts säkring eller säkringshållare bara Ampere
Dvärgbrytaren har ju inte riktigt samma karaktäristik även om den i normalfallet gör samma sak (skyddar elinstallationen mot brand och i detta fall skyddar den säkert också Qubinon mot att brinna upp).
Men angiven säkringshållare+säkring kostar 29:- så tipset blir ju ändå att följa installationsanvisningen. Eller?

http://m.nu
Säkringshållare och säkring visas på en e-handelssida, prisangivelser inkluderade, lagerstatus visad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Min tanke var att använda qubino relä variant till att styra motorvärmaren då den klarar 10A. Den har samma krav på glassäkringen med med en 10A glassäkringen så tanken var att kombinera den med en personautomat på 10A men den där glassäkringshållaren är så ful. Det hade varit skönt med en hållare som satt fast på en dinskena

Känns konstigt att säkra av med 10A på någonting som redan är avsäkrat?
Jag kan förstå att den ska avsäkras med 10A, men det gör du ju i gruppcentralen, så skippa glasrörssäkringen.
Jag kör själv med Zwave relän till min motorvärmare sedan några år tillbaka, monterade i kapslingar utomhus, och funkar jättebra.
Allt är avsäkrat i gruppcentralen.

Vit elektrisk enhet med gröna skruvterminaler, märkningar, Z-Wave Plus logotyp, och reset-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.