Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Pysande ljud LLVP Mitsubishi Hero LN35 o läge Air Purifier

1. A
    Medlem · 57 inlägg
    Jag köpte och fick en luftluftvärmepump installeras för 3 år sedan, en Mitsubishi Hero LN35.

Jag är helt med på att det kan låta som ett lite gurglande ljud när den kör defrost.

Men häromdagen upptäckte jag ett nytt ljud som jag aldrig hört tidigare, ett slags pysande ljud. Efter lite felsökning isolerade jag ljudet till när jag har på funktionen Air purifier.

Bifogar en video på fenomenet. Drog på max blås på fläkten och togglar läget Airpurifier. När båda de blå dioderna till höger lyser är air purifier på, när en lyser är den av.

Någon som upplevt något liknande?

Logga in för att se filmer.
  2. N
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

Norrtull

Medlem
    Har samma ljud, lite märkligt ljud.

3. A
    Medlem · 57 inlägg
    Jag hade kvar garanti så kontaktade firman jag köpt pumpen av och som också var dom som installerade.
    Dom hade inte varit med om det innan heller, men dom kontaktade Mitsubishi vars första steg i felsökningen var helt enkelt att byta ut själva purifier delen (se bild).

Och nog gjorde det susen alltid :)

Så lösningen på mitt specifika problem var alltså att byta ut den delen då det av någon anledning uppstått något slags fel i denna komponent.
    Vad vet jag inte, varför vet jag inte heller men då det enkelt gick att klicka bort och klicka in ny och ersätta så tänker jag låta det hela bero :)

Så det skulle vara mitt tips.

Lycka till!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20211121_195819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20211121_195812.jpg

4. N
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

Norrtull

Medlem
    Stort tack!
    Ska be firman vi köpte av kolla denna komponent, samma som installerade som sålde pumpen.

Märkligt att den ska låta så mycket helt plötsligt, pyser och sen går kompressorn upp och ner med jämna mellanrum, ska det verkligen vara så?
    Vår är så ny och jag har aldrig ägt en LLVP tidigare, så erfarenhet är noll. Dock tycker jag att en viss utveckling bör hänt senaste 20år som dessa LLVP har brukats i vårt land.

5. A
    Medlem · 57 inlägg
    Inga problem, hoppas min erfarenhet hjälper er med att snabbare hitta lösning.

Mmm vi installerade vår 2018 och det var den första LLVPn för min del också. Även jag reagerade på gurglande och knäppandet samt avstängning av värme på innedel när den gick ner defrost läge. Man tycker ju att tekniken kanske ska ha kommit längre men å andra sidan är grundtekniken med värmeväxling fortfarande densamma som använts länge länge och som fortfarande går under samma naturlagar.

Men men, har nu vant oss och jag är faktiskt väldigt nöjd, både med värme på vintern och kyla på somrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.