Byggahus.se

Putstjocklek i utvändiga fönstersmygar

1. H
    Medlem · 144 inlägg

Habbe

Medlem
    Ett lättbetonghus tjockputsas vad jag förstått det som. Gör man det samma i utvändiga fönstersmygar? Eller kan det vara så att man bara tunnputsar?
    Anledningen till att jag undrar är att jag skall ta in en offert på fönster som måttbeställs.

Mvh Mattias

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Re: Putstjocklek i utvändiga fönstersmygar

Du skall tjockputsa in mot fönsterkarmen också. Se till så att putsen ligger väl upp på karmen så att det inte läcker förbi vatten.
    Och när vi nu talar om tjockputs på lättbetong så skall alla stocknings skikten vara av lågalkaliskt bruk - dvs. baserade på vitcement eller anläggningscement
    Mitt förslag - grunda med ett A-bruk 2-3mm (5-6kg/kvm) stocka ut 10mm (20kg/kvm) med ett B-bruk och 10mm (20kg/kvm) med ett C-bruk (t.ex: maxit serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C)
    OCH VIKTIGT det skall ALLTID NÄTAS BÅDE PÅ IN OCH UTSIDAN av lättbetongen oavsett om det är block eller liggande eller stående element - den som inte lägger den lilla kostnaden riskerar att ångra sig i all framtid.
    Nätningen är ingen garanti mot sprickor men då har man i varje fall gjort vad man kunnat för att undvika dem
    Lycke till!

3. H
    Medlem · 144 inlägg

Habbe

Medlem

Jag tackar för ett utförligt svar. När man kollar hemsidor med lättbetonghus verkar STO vara rätt vanligt, är det alternativet du beskriver lämpligare än STO?

Mvh Mattias

4. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Låt mig göra klart att jag har mitt hjärta hos tjockputs... ;) så mitt svar blir baserat på det.
    Lättbetong är ett oorganiskt material med egenskapen att kunna ta upp och avge fukt och värme (se diskussioner i andra trådar), jag vill då ha ett ytskikt som bygger på samma principer - dvs. tjockputs.
    Då arbetstiden för att göra detta normalt blir längre än för tunnputs - typ STO - blir också kostnaden högre... vilket säkert gör att många väljer tunnputsen.
    Jag skulle fråga entreprenören vad han skulle ha gjort om det var hans hus... ;D
    Om det är lämpligare... blir det något fel - typ sprickor - så blir konsekvensen inte lika allvarlig…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.