Hej!

Vi bor i ett lättbetongshus med putsad fasad där jag misstänker att jag måste göra något åt dräneringen vid utedelen på vår värmepump. På väggen där pumpen sitter så har vi fått putssläpp både på insidan väggen och på utsidan där sockeln dessutom vittrat sönder.

Jag vet att det droppar en del från värmepumpen men har svårt att se att der skulle vara så mycket att detta skulle vara hela problemet?

Hela huset är ovan mark där detta problem uppstått men funderar på om jag borde dränera ändå?

• Soligt hörn med stenplattor, gräs, löv, jord och del av trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solbelyst grovputsad betongvägg med skada, grus och små växter i förgrunden.
    Skapa konto
  • Sliten yttre vägg med skador och värmepumpens delar i solsken.
    Skapa konto
  • Fukt- eller vattenskada på vägg och tak, med synlig mögel och flagande färg.
    Skapa konto
Dräneringen kan absolut hjälpa
Lutar tomten mot väggen?. Ser ut som gräsmattan/jord ligger mot fasaden? Om det gör de bör du ta bort det och ersätta med marksten, makadam eller liknande.

Mycket vatten vid avfrostning som rinner ner och blöter allt. Det är säkert frysskador som syns. Det finns baljor att sätta under VP med pip på för slang/rör att leda bort till något, tex stuprör under mark om det finns, det behövs då en värmekabel i baljan och i rör/slang så det inte fryser ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.