Byggahus.se

Putsning tegelhus med trägavel

1. B
    Medlem · Blekinge · 2 inlägg

Bigsis

Medlem
    Har bestämt mig för att putsa mitt 40-talshus, idag huvudsakligen tegel och med stående panel på gavelsidorna längst upp. Har förslag på tunnputs med fibernät och EVENTUELLT göra en mjukfog där gavelsidan möter nedanstående gavelvägg. Har pratat om 1 mm struktur och ljustgult med utputsade vita ramar (utan struktur) runt fönster.

Bästa lösningen med tunnputs och fibernät eller välja annan metod?

2. T
    Medlem · 53 inlägg

TurboDykarn

Medlem
    Låter bra, se till att dom använder vinklar för att få till snygga men framförallt tåliga hörn osv! Dom "utputsade vita ramarna" eller omfattningar som det heter är egentligen bara vitmålad grundputs och ger ett trevligt utseende!

3. B
    Medlem · Blekinge · 2 inlägg

Bigsis

Medlem
    Tack för tips :)! Skrev inte det men träpanelen ska alltså rivas och även den delen ska putsas, formen på huset är lite märklig pga en tillbyggnad (troligen på 60/70-talet m t p teglet) men jag tror ändå att det ska bli bra :) - långt bättre än idag!

4. J
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

jonas i

Medlem
    Hej,

vi är på g med att putsa ett, i princip, likadant hus. Vårt hus var 1-plan med källare och sadeltak. Tegelfasad. I somras åkte de gamla gavelspetsarna, det gamla taket + de gamla takstolarna bort och vi byggde på en våning med hjälp av nya takstolar med annan vinkel (mansardtak). Med andra ord, vi har tegelfasad kvar på våning 1, medans det på våning 2 är uppreglat samt vindpapp + luftspalt nu bara. Tanken är att hela huset ska putsas. Vi kommer också få lägga en mjukfog i mellan där tegel och trä möts.

På våning 2 kommer vi sätta en glasroc (utegips)-skiva samt en minerallullsskiva på det, sen nät på det varefter man putsar ca 20 mm tjockputs. Vi kommer köpa hela systemet av Weber (fd Maxit), dvs allt från putsbruk, infästningar, mineralullsskivorna (heter Serporoc) samt skruvar etc. Köper man inte allt av dem så kan de inte lämna någon garanti ...
    Har även blivit varnad av flera murare samt även från Weber (har jag för mig iaf) att akta mig för tunnputssystem. Det är tydligen detta som varit ett hett ämne den senaste tiden gällande de hus putsade med denna metod som fått fukt/mögelskador ...

Lycka till med putsningen! Det kommer bli supersnyggt!

Jag kommer uppdatera min blogg (nu är den väldigt ouppdaterad) under putsresans gång. Ska även upp med nya inlägg + bilder på den nya våningen :) www.jboy.se

5. P
    Medlem · Stockholm · 22 inlägg

pluttisen

Medlem
    Hur mkt kostar det att putsa ett helt hus med tegel på första plan och trä på ovandel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.