Hej, Jag står inför ett litet problem inför putsning av fasad på vårt cellplasthus. Vi har ett skärmtak över altanen som består av ett plåttak.
Uppviket på vägg är 30cm och putskanten är 10mm (Det va så som plåtslagaren sa att man gjorde). Men nu när jag har haft en person som skall räkna på putsningen så verkar det på honom som att det inte är rätt sätt att göra. Att det finns risk att det spricker. Jag har sökt på internet och kan inte hitta någon "guide" som tar upp exemplet hur man gör med plåttak som är anslutet mitt på en putsvägg. Jag fråga om det inte skulle lösa sig att lägga en mjukfog mot putskanten men det verkade som att det inte va något vidare.
Det verkar va en del skillnad på tjockputs och tunnputs (vi ska ha tunnputs) just på den här biten som jag förstått.
Finns det någon som har bättre kläm på detta problem?

SPEF brukar kunna det där med puts. Kolla här

Vanbeasten skrev:
SPEF brukar kunna det där med puts. Kolla här
Tack så mycket för svar.
Men hamnar lite på samma döda ände här. Ingen bild som visar hur man ska göra. Utan det står bara:

"Vid tunnputs på tunga stommar avslutas och fästs stånd- skiva samt stänkbleck med hake i fog som tätas med fogmassa.Vid puts på isolering ska avslutning ske enligt leverantörens anvisningar."

Min leverantör av cellplast block har nog ingen direkt anvisning vad jag vet :)

Om du använder ett SP-märkt putssystem finns det med all säkerhet anvisningar för en sådan detalj. Om inte kan du köpa en av böckerna på SPEF:s hemsida för några hundringar, som handlar om anvisningar.

Vänd dig till leverantören av putssystemet. Dom brukar ha rådgivning på telefon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.