Jag köpte för ett tag sedan putsbruk för att gjuta små tegel-bitar åt grabben (Miniatyrtegel i dimensionen 5x20x10mm). Skrev ut formar i 3dskrivaren så vi kunde gjuta massvis med tegel som han sedan kunde bygga småhus av.

Men trots att jag följde "receptet" med vatten, sant & puts så blev de små tegelbitarna alldeles porösa och de gick att knäcka jättelätt. Masserade man dem med händerna så släpper de lätt massvis med sand.

Nu gjorde jag alltså en sats med ca 1-2 liter putsbruk och det blir ju lite extremt jämfört med att köra påsvis med puts. Troligtvis blir den putsen vi blandade väldigt känsligt för fukt/torka/temperatur.

Är det någon här som är duktig på puts som kanske kan komma med tips på hur vi skall tänka när vi gör det vi håller på med? Skall man försöka hålla den extra fuktig? eller skall vi försöka blanda den extra torr för att få detta att fungera? eller skall vi välja annan typ av puts/cement för att lyckas med vad vi vill göra?

Tidigare försökte jag mig på att laga en keramisk grill och även det blev likadant med putsen. Även där blandade jag en väldigt liten sats jämfört med hur det brukar blandas.

Putsbruk C är det vi valde.

Mycket tacksam för tips!

Skulle nog föreslå att testa husfix eller t.o.m. flytspackel istället för puts alt gips. Sedan är det extremt knepigt med rätt vattenmängd till så små mängder och täcker man inte med plast är uttorkningsfaktorn avsevärd

Jag skulle precis tillägga att både under och över så la jag gladpack för att inte den skulle torka ut så mycket.

Är husfix eller flytspackel sådant som blir som murbruk i hårdhet? (Jag tänker, det är inte som vanligt spackel? )

Hur länge höll ni de fuktiga? Minst två dygn?

Jag skulle gissa på längre tid. Jag har för mig jag sprayade på vatten, men det kan ju såklart ha torkat emellan. vattenbufferten i de små plupparna är ju inte stor.

Fråga: Kan de få för mycket vatten? (Nu menar jag inte när man blandar utan när man senare fuktar.

A Axiotrade skrev:
Jag skulle precis tillägga att både under och över så la jag gladpack för att inte den skulle torka ut så mycket.

Är husfix eller flytspackel sådant som blir som murbruk i hårdhet? (Jag tänker, det är inte som vanligt spackel? )
Båda är finare i och med att materialet är mindre och blir hårdare än både mur och putsbruk. I övrigt är detsamma vilken cementprodukt som helst som ska brinna snarare än torka.

En tanke som slog mig givet att du håller på med så små saker och förmodligen inte vill ha tips om något på 20kg säck är att testa kakelfix som finns på små påsar

Tack så mycket! Skall genast iväg och köpa detta så jag o grabben kan göra nya försök i veckan som kommer :D

Testa som sagt med husfix, alternativt gipsputs (inte sånt gipsspackel utan gipsputs som finns på 25 kg säck). Husfix brukar finnas på 5 kg låda/burk.

De behöver inte hållas fuktiga heller och krymper inte.

Sånt där hobbygips som man gjuter figurer med som ungarna målar på? Det blir ju stenhårt och inte allt för vattenkänsligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.