Hej! Jag sitter med ett köksbygge och funderar på vad jag skall göra med väggen bakom vask och spis. Ett förslag som dök upp är att putsa väggarna och ha kvar den lite råa betonliknande färgen/strukturen, såsom på denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Dock känns denna ytan känslig för fett och vatten! Jag har varit i kontakt med Murma angående en vattenfast multiputs, men jag vet inte om detta räcker?
Vet någon om det finns någon sätt att behandla väggen och ändå har kvar färg/strukturen som jag gillar?
Mvh Henrik
-
Medlem · skåne · 80 inlägg 13 sep 2012 12:49
-
13 sep 2012 13:51 #2
Måla med en halvmatt polyuretanbaserad golvfärg så får du både bra slitstyrka och avtorkningsbarhet samtidigt som strukturen behålls.
-
Medlem · skåne · 80 inlägg 14 sep 2012 14:1414 sep 2012 14:14 #3
Ja det kanske är ett alternativ! Men då jag gillar putsens naturliga färg och nyansskiftningar så vill jag gärna behålla dessa. Kanske finns det en matt polyuretanlack, färglös, som man kan strycka på?
-
14 sep 2012 17:32 #4
Absolut finns det som helmatt golvlack/betonglack, tänk bara på att en matt lack har lite sämre avtorkningsbarhet och fläckskydd jämfört med en blank.
-
Medlem · skåne · 80 inlägg 17 sep 2012 15:2817 sep 2012 15:28 #5
Det har du såklart rätt i! Men det får nog bli trade-offen för att få väggen att se bra ut!
Hitta rykten om att Roomservice på kanal 5 skall ha gjort något sånt här, men hittade inte klippet dessvärre!
Liknande ämnen
-
Väggenomföringar av rör vid eldragning
El -
Beräkna hållfasthet på reglar vid öppning i yttervägg?!?
Byggmaterial & Byggteknik -
Övergång mellan rak gipsskiva och ojämnt putsad vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gå till väga vid byte av fönsterdörr i putsad tegelvägg?
Fönster & Dörrar -
Bästa väggkonstruktionen vid putsad fasad?
Byggmaterial & Byggteknik