Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Putsad vägg vid köksbänk

1. K
    Medlem · skåne · 80 inlägg

killernils

Medlem
    Hej! Jag sitter med ett köksbygge och funderar på vad jag skall göra med väggen bakom vask och spis. Ett förslag som dök upp är att putsa väggarna och ha kvar den lite råa betonliknande färgen/strukturen, såsom på denna bild:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SFD0E6C94D693C44685BD2153C4FEC836D1_800x800.jpg

Dock känns denna ytan känslig för fett och vatten! Jag har varit i kontakt med Murma angående en vattenfast multiputs, men jag vet inte om detta räcker?
    Vet någon om det finns någon sätt att behandla väggen och ändå har kvar färg/strukturen som jag gillar?

Mvh Henrik

2. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Måla med en halvmatt polyuretanbaserad golvfärg så får du både bra slitstyrka och avtorkningsbarhet samtidigt som strukturen behålls.

3. K

killernils

Medlem
    Ja det kanske är ett alternativ! Men då jag gillar putsens naturliga färg och nyansskiftningar så vill jag gärna behålla dessa. Kanske finns det en matt polyuretanlack, färglös, som man kan strycka på?

4. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Absolut finns det som helmatt golvlack/betonglack, tänk bara på att en matt lack har lite sämre avtorkningsbarhet och fläckskydd jämfört med en blank.

5. K

killernils

Medlem
    Det har du såklart rätt i! Men det får nog bli trade-offen för att få väggen att se bra ut!
    Hitta rykten om att Roomservice på kanal 5 skall ha gjort något sånt här, men hittade inte klippet dessvärre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.