Byggahus.se

Putsad sockel - hur ta bort färg, jämna till och fixa sprickor?

1. H
    Medlem Nivå 6
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150428_075504.jpg

Som ni ser på bilden behöver vår putsade sockel fräschas upp och jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska gå tillväga och behöver tips. Kan tillägga att jag INTE är sugen på att lägga på ny puts. Har inte tid och lust att lära mig putsa.

Som jag ser det är det tre problem som behöver fixas:
    1. All färg ska bort då det verkar som man målat med plastfärg tidigare. Ny silikatfärg ska sen på.
    2. Vissa delar av sockeln är lite "fulare" gjord och jag skulle vilja släta till ytan något.
    3. Det finns några småsprickor som jag antar är bra att åtgärda.

Skulle det gå att lösa 1 och 2 genom att slipa av ytan med vinkelslip och någon typ av diamantslipskiva eller finns någon annan bra metod?

Hur tätar man den typ av sprickor i putsen som syns till höger på bilden?

Tack för hjälpen!
    /Anders

2. H
    Medlem Nivå 6
    Ingen som kan ge en liten knuff i rätt riktning?

Skulle det funka att slipa av färg och jämna till med en sån här?

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det är ju ett jäkla jobb att slipa bort all färg på en sockel (det dammar bl.a. något kopiöst).

Normal väg är väl att skrapa bort det som sitter löst, laga skador och sprickor med ex. Cascos Husfix och sedan måla.

Övervägt sockelskivor?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det går ju bra att slipa men så speciellt jämt kommer det inte bli.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Grejen är att sockeln är målad med fel färg, så jag vill ha bort all färg så att jag kan måla med silikatfärg. Ojämnheter so jag vill ha bort finns bara på en liten del av sockeln så det ät inte såååå himla viktigt. Tänker också att det lätt blir ojämnt med vinkelslipen.Finns det nåt annat sätt att få bort ALL färg?

Sockelskivor är inget alternativ.

Tack för tipset om husfix!

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ska du absolut ha bort det så hyr en riktig maskin med skyddsdamask runt + dammsugare som klarar dammet.
    Slitaget på klingan är det dyra i sammanhanget.

7. H
    Medlem Nivå 6
    Ja, det kan ju vara idé. Men går det att slipa så det blir jämnt, tror ni? Skulle det funka bättre med en sån här om bara färgen ska bort?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2000016890.jpg

8. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det krävs en diamantskål för att få bort färgen. Stålborste funkar knappast.

Hur jämnt du får det beror ju delvis på utföraren.

Räkna med flera dagars hårt arbete, iförd mask och skyddsglasögon.
    Tusenlappar i klingslitage.

Har du så stora problem med fukt eller varför måste den gamla färgen bort?
    Jag förstår att det är fel färg, men det är ju inte så ovanligt..

9. H
    Medlem Nivå 6
    Nej, det är inga problem med fukt men färgen flagar lite på några ställen eftersom det antagligen är plastfärg. Bilden i första inlägget visar värsta stället och det är några meter som ser ut lite åt det hållet. Det finns äldre färglager under som inte flagar så nån gång har man gjort rätt. Vi har byggt till huset och har ren, omålad puts på de delarna. Därför skulle jag vilja måla även de äldre delarna med rätt färg så att det blir rätt och likadant överallt.

10. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Är inte skadorna mer omfattande än på bilden, så anser jag dina skador vara ringa.

Mitt tips är att hyra en betongslip typ HILTI DG-150 + en anpassad dammsugare.
    Sist jag hyrde en sådan vill jag minnas att dygnshyra + slitage efter cirka 1 timmes arbete + dammsugare gick på dryga tusenlappen + moms. Och då är den stora posten klingslitaget.