Byggahus.se

Putsad källarvägg

1k läst  2 svar

1. U
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Min första post här på forumet och jag hoppas någon kan hjälpa mig.
    Jag har en källare som är byggd av betonghålsten och sedan puts på detta. Inomhus i källaren har jag nu slipat bort en plastfärg från väggen och då har väggen blivit ojämn och man ser slipspåren. Putsen är enligt killen på byggvaruhandeln troligen en egenblandad cementbaserad puts (det är originalputs och huset är från 60-talet).
    Nu måste jag jämna till väggen innan jag målar med en silikatfärg. Vad jag kan se idag så är det ingen fuktproblem i källaren men jag vill ju ändå använda något att jämna till väggen med som släpper igenom fukt. Det måste dessutom fästa bra på den befintliga putsen. Mestadels rör det sig om att lägga på ett lager på 2-3 mm men på flera håll har det efter slipningen blivit gropar på upp mot 1 cm djupa och de måste ju också fyllas i.

Jag tycker det verkar svårt att veta vad jag ska använda för material att lägga på väggen. Jag har varit till tre olika bygghandlare och frågat om råd. De råd som jag fått från de olika ställena skiljer sig åt och jag blir inte klokare när jag försöker läsa här på forumet.
    Från en bygghandlare har jag fått råd att använda antingen:
    Weber putsbruk C Base 135
    eller
    Weber vägglagning 0-100

Från en annan bygghandlare fick jag råd att använda Finja lagringsbruk 0-0,5 mm och att jag måste prima väggen innan. (Rådet om primer fick jag bara här, inte från de andra två ställena)

och från den sista bygghandlaren fick jag rådet att använda Beckers spackel medium

Det skulle ju vara skönt att slippa putsa väggen och oavsett så är det så tunt lager som jag vill lägga på att jag inte vill hålla på med träribbor och så på väggen för att få det rakt. Tror inte det blir bra om jag bara ska lägga på 2-3 mm tjockt lager, och jag vill inte behöva putsa väggen genom att lägga på ett tjockare putslager. Sedan är det ju även en fördel om jag kan slipa väggen efteråt och få den helt jämn och fin och med så fin struktur som möjligt (helst helt slät).

Har någon erfarenhet av något liknande och vad finns det för för och nackdelar med de olika förslagen som jag fått ovan? Spacklet låter ju helt klart lätt, om det fungerar.

2. L
    Medlem Nivå 3
    Jag är lite i samma läge. Mina väggar är dock putsade med både cementbaserad och rent kalkbruk (1974 och ca 1940). Jag har fått rådet (från malarkalk.se) att först grunda med hydrauliskt kalkbruk på de cementputsade områdena och sedan luftkalkbruk på alla ytor (weber 148 resp 142). Jag tänkte sedan bara måla med kalkfärg (Jag vill att markfukt enkelt ska kunna vandra ut ur väggarna i nederkant).
    Jag kommer dock inte att eftersträva helt släta och plana väggar. Jag kommer att nöja mig med att det ser hyfsat plant ut.

/Johan

3. B
    Allvetare · Nivå 14
    I mitt hus från -43 är det putsad betonghålsten i källarväggarna. Det var en hel del putssläpp de nedersta 20-30 cm, dels pga markfukt (kapillärbrytande skikt var inget man byggde med på den tiden), dels pga att senare ägare hade målat väggarna med någon för tät färg som inte kunde släppa ut fukten.

Jag fräste bort färgen (dammade infernaliskt trots hyra av grovdammsugare kopplad till betongfräs) och knackade bort lös puts. Putsade sedan om först med Webers rödgrund och sen deras putsbruk C. Vattnade väggen först (och sprayade den under några dagar efter putsningen) så att den inte skulle suga ut all vätska under härdningen.

På en vägg där det var som djupast (ca 10 mm) satte jag ribbor, men jag tyckte det var minst lika svårt att få osynliga skarvar och jämn vägg när man tog bort ribborna och la i nytt bruk i de spåren, som det var att bara putsa på frihand med en bred stålskånska och putsbräda.

När all puts torkat och härdat målade jag med vit silikatfärg.

Nu har detta suttit i 4 år och ser fortfarande jättefräscht och fint ut, inga tecken på nya putssläpp. Det är inte en helt slät yta, men fullt tillräckligt för mina behov.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka