Jag har gjort en öppning i en vägg med betonghålblock. Nu ska jag jämna till kanterna och sen putsa. Frågan är vilken typ av puts man ska använda? Det är ju håligheter i blocken, och det känns som att det kan gå åt en del. Ska jag putsa med något grövre som jag kan lägga på ett tjockt lager, och avsluta med något finare? Tips?

Jag tänkte att jag sätter en bräda som sticker ut lite på varje sida, fyller mellanrummet, och sen drar med en bräda för att få en snygg kant.

• Skadad vägg med spruckna och bortfallande puts samt syll med synliga elledningar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Putsbruk c, men förstår inte riktigt hur du ska putsa.
Ska en tv i i väggen eller vad?

Gipsbruk är väldigt smidigt för större påläggningar (upp till 60mm) per schakt, beroende på tillverkare. Även lätt arbetat.

G CLBFS skrev:
Gipsbruk är väldigt smidigt för större påläggningar (upp till 60mm) per schakt, beroende på tillverkare. Även lätt arbetat.
Ok! Är det bra som det är eller behöver jag något mer utanpå? Jag har aldrig använt gipsbruk, men det låter som att det inte är lika hållbart som murbruk eller puts?

N neo11 skrev:
Det ska vara en öppning. Det är tapet, färg och lite puts som är kvar på andra sidan, Det är alltså kanterna i öppningen som ska putsas. Där du ser gaveln på betongblocken. Blocken gick inte sönder så snyggt eftersom jag bilade upp.

N neo11 skrev:
Det verkar finnas CS I, CS II osv, många att välja på. Vissa står det max 5mm per lager på. Kanske är bra med gipsbruk som CLBFS skrev.

trumanders trumanders skrev:
Ok! Är det bra som det är eller behöver jag något mer utanpå? Jag har aldrig använt gipsbruk, men det låter som att det inte är lika hållbart som murbruk eller puts?
Det går att bara använda gipsbruk, sedan spackel eller vad du ska ha för "finish".
Gipsbruk blir riktigt robust när det har torkat. Ingen risk för sprickor när det torkar som det kan bli när man putsar heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.