Byggahus.se

Putsa över tapetrester på källarinnervägäg

1. S
    Medlem Nivå 3
    Kan man putsa över rester från en gammal vävtapet på en innervägg i källaren? Det är alltså inte ytterväggen och materialet är lättbetong. Tapetresterna sitter som berget.

Om man måste ta bort dem, är det någon som har något bra tips för detta? Stålborste fungerar inget vidare, och jag är inte direkt sugen på att knacka ner all puts.

MVH
    Stefan

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Men Gypsum kan du göra det om du primar först, men ett vanligt putsbruk typ KC kommer inte att fästa. Vill du använda KC så måste tapeten bort och då kan jag rekommendera att ånga ner dem. Överlägsen metod, anser jag.
    Väljer du KC så tänk på att du ska ha en lågalkalisk produkt.

Edit: På bilden, nere i högra hörnet är en stor mörk fläck? Vad är det? Fukt?

3. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret.
    Den mörka fläcken är skuggan från mitt huvud, dock var det lite mögel på tapeten längst ner.

Vi tog det säkra före det osäkra och knackade ner all puts ändå, känns som att det alltid är bäst att göra det grundligt.

Tack för hjälpen.
    /stefan

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Om du lämnar lite vävtapet med lim, som är organiskt, kommer du inte få mögelproblem i framtiden då?
    Måhända litet, men om det redan var mögel så visar det ju att det är/var fukt i väggen ?

Bara en tanke :)

5. G
    Medlem · Nivå 14
    blött upp resterna ordentligt, vänta ett tag och använd spackelspade som verktyg innan väggen torkat igen. Underlaget tål ju vatten så spara inte på den varan . Hoppas det hjälper.
    lycka till!
    gaia