Hus byggt 1910, gammal puts som lossnar från "betong"väggen.
Fråga: Hur ska jag försegla väggskiktet?
Jag ska använda källaren för hobbyverksamhet och vill inte att en massa partiklar ska lossna från väggarna. För över 10 år sedan satte jag upp 20mm reglar med gipsskivor (öppet uppe/nere för luft), men det har lossnat massor av gammal puts som skapar en massa skräp nere på golvet. Nu har jag tagit bort gipsskivorna, borstat bort den lösa putsen, men eftersom den gamla (!) "betongen" smulas sönder ju mer man borstar så kan jag inte låta den vara kvar som ytskikt.
Visst vore det bra med fina slät-putsade väggar, men jag vill göra jobbet själv och är ingen murare. Det räcker med att ytan är hållbar så att den inte avger smulor/sand, men jag förstår att det inte bara är att måla med vilken färg som helst, väggen måste kunna andas etc.
Vore väldigt tacksam för förslag.
Jag har kollat runt men hittar ingen tråd som berör min vinkel på detta ämne.
Fråga: Hur ska jag försegla väggskiktet?
Jag ska använda källaren för hobbyverksamhet och vill inte att en massa partiklar ska lossna från väggarna. För över 10 år sedan satte jag upp 20mm reglar med gipsskivor (öppet uppe/nere för luft), men det har lossnat massor av gammal puts som skapar en massa skräp nere på golvet. Nu har jag tagit bort gipsskivorna, borstat bort den lösa putsen, men eftersom den gamla (!) "betongen" smulas sönder ju mer man borstar så kan jag inte låta den vara kvar som ytskikt.
Visst vore det bra med fina slät-putsade väggar, men jag vill göra jobbet själv och är ingen murare. Det räcker med att ytan är hållbar så att den inte avger smulor/sand, men jag förstår att det inte bara är att måla med vilken färg som helst, väggen måste kunna andas etc.
Vore väldigt tacksam för förslag.
Jag har kollat runt men hittar ingen tråd som berör min vinkel på detta ämne.
Putsen lossnar förmodligen för att väggen är fuktig. Om du målar eller putsar väggen, kommer det ganska snart flagna igen om du inte gör något åt dräneringen.
Nja, väggen på bilden är mot pelaren i mitten av huset (huset har en 2m bred U-formad korridorkällare runt en central pelare. Det är snustorrt inne i/ovanpå pelaren.
Jag förstår vad du menar men tycker inte det känns som att det är fallet.
Putsen som lossnar är mycket gammal.
Jag förstår vad du menar men tycker inte det känns som att det är fallet.
Putsen som lossnar är mycket gammal.
Ok! Hade inte fattat att det inte var en yttervägg. Då handlar det nog bara om gammal puts. C-bruk hade jag använt och sen målat med silikatfärg.
Men, det är ganska lätt att kolla fukt med fuktmätare och kan vara värt mödan för att inte hamna i att det släpper igen.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack, då har jag lite mer ammunition när jag köper, tänkte köpa hos K-rauta. Inte säkert att den som säljer kan så mycket om just detta.Mia Orange skrev:
Det viktiga är att materialet släpper igenom fukt. Men plastfärger samlas fukten bakom och det kan bli både mögel och att färgen släpper. Jag har använt c-bruk och silikatfärg i en källare och det funkar fint. Alla källare har viss fukt och det är därför det är viktigt med materialen där.
Prima vägen med pyts och mur grund inehållande vattenglas först innan du gör något annat detta binder väggen och all löst. använd växtspruta och applicera rikligt tills väggen är mättad.låt torka ut . sen kan du spackla upp ojämnheter med c bruk själv blandar jag i kakelfix för bättre bindring och flexibilitet som jag kvastar på för att få en fin och jämn yta sen måla med silikat färg.
Håller med om att prima innan. Det är viktigt att knacka/borsta bort allt som sitter löst innan du primar. Jag tyckte att en grov stålborste var ett bra verktyg.
Jag använder alltid en piassavakvast sen en mjuk sopborste för att ta väck det sista lösa dammet . och det har fungerat klockrent varje gång. stålborste har jag bara använt då jag velat riva upp ryggen på gammal färg. och då inte detta funkat så tar jag fram slipen .
I mitt fall är det en blandning av ställen där putsen sitter kvar och är hård samt områden där det släppt helt, men jag vill inte ta bort allt, det som sitter bra kan sitta kvar.
Jag ska prima ordentligt och sedan använda C-bruk som ni säger. Viktigt att använda naturfärg som andas gissar jag.
Jag ska prima ordentligt och sedan använda C-bruk som ni säger. Viktigt att använda naturfärg som andas gissar jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden