Hej,
Vi har rivit vägg i källaren där rummen haft olika struktur i taket. Det gamla har bara "planktak" från gjutningen medans det nya har någon form av putsning/spackling.
Går det att putsa på samma sätt över den gamla ytan? Det ser ut som man använt kvast el liknande för att göra ett oregelbundet mönster. Kan man göra detta direkt över den målade ytan och bara prima innan? Eller ska vi bara glömma tanken att sy ihop dessa tak med puts och sätta gips istället?
Tack på förhand, Simon
Vi har rivit vägg i källaren där rummen haft olika struktur i taket. Det gamla har bara "planktak" från gjutningen medans det nya har någon form av putsning/spackling.
Går det att putsa på samma sätt över den gamla ytan? Det ser ut som man använt kvast el liknande för att göra ett oregelbundet mönster. Kan man göra detta direkt över den målade ytan och bara prima innan? Eller ska vi bara glömma tanken att sy ihop dessa tak med puts och sätta gips istället?
Tack på förhand, Simon
Stefan N skrev:
Tack.
Nej jag inser att jag inte ska eller ens vill göra detta själv.. Vet du vad tekniken kallas för att skapa denna struktur? Den slätare alltså..
Vi hade som du olika tak efter att vi tagit bort en vägg, nåt var t.o.m målat med rätt blank färg. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad sonen gjorde innan spacklingen, antagligen slipade han litet. Men det sitter så bra så, han har målat också. Vi har även spacklat på väggar men inte där det varit fuktigare. I pannrummet var det putssläpp och där använde jag puts. Någonstans på väggarna är det lite grövre yta. Inte grov men med någon struktur. Vi har kanske använt gipsputs också om det är någon skillnad. Han slipade och spacklade igen kommer jag nu ihåg.S Simon Hellsten skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju bra ut det där!Oveja skrev:Vi hade som du olika tak efter att vi tagit bort en vägg, nåt var t.o.m målat med rätt blank färg. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad sonen gjorde innan spacklingen, antagligen slipade han litet. Men det sitter så bra så, han har målat också. Vi har även spacklat på väggar men inte där det varit fuktigare. I pannrummet var det putssläpp och där använde jag puts. Någonstans på väggarna är det lite grövre yta. Inte grov men med någon struktur. Vi har kanske använt gipsputs också om det är någon skillnad. Han slipade och spacklade igen kommer jag nu ihåg.[bild]
Klicka här för att svara