Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Putsa innervägg med spackel?

1. T
    Medlem · Kristianstad · 98 inlägg

tralopp

Medlem
    Jag har fått tips att man kan använda spackel till att ge innerväggarna ett putsat intryck?

Hur gör man då?
    Spelar det någon roll vilket typ av spackel?
    Använder man en borste sen och på vilket sätt?

Jag håller nu på att riva ner tapeter, under dem är det ytterliggare ett lager tapet på gips skiva – gissar jag.
    Min första tanke var att spackla det värsta, tapetsera med typ easy cover, för att sedan måla med färg med typ grus i..
    Då verkar det ju smidigare att bara spackla o fixa till med en borste för att sedan måla!!

Vad har ni för erfarenhet av det här?

All info mottages tacksamt, jag är ren nybörjare när det gäller renovering!!

2. Bödde
    Medlem · Kronobergs län · 1 124 inlägg

Bödde

Medlem
    Hejsan!
    Jag har använt gipsputs i ett rum som är 50 m2 och 5.28 i takhöjd och det blev skitsnyggt! Gipsputsen finns i någorlunda välsorterade byggaffärer och den är lättarbetad och kostar typ 250 kr/säcken.

Du bör ta någonting som gör att tapeterna inte släpper bakom putsen, det finns något medel vet jag, men namnet har jag glömt. Eller riv ner tapeten så mycket så du vet att det inte är dåligt sittande partier kvar.

Du blandar ungefär som vanligt bruk, och lägger på det med murslev. Köp en stor så går det snabbare. Gipsputsen kan du lägga ganska tjockt, jag läste någonstanns att det går att lägga upp till 5 cm tjocklek på en gång.

Jag ville ha en känsla av ganska ruffa väggar, och personligen gillar jag inte när det blir för tydliga penseldrag, så jag körde med blöt skumgummiplatta (vet inte vad den heter) efter att väggen var helt pålagd med puts. Man får blöta hela tiden, så är det kanonlätt att "forma" väggen.

Att arbeta med gipsputs är ganska enkelt, det finns ju inga "fel", eftersom du formar som du vill ha det!

Lycka till!

3. Sophie
    Medlem · Kronoberg · 1 465 inlägg

Sophie

Medlem
    Jag putsade murstocken i vårt förra hus med Gipsputs och det är precis som Bödde skriver jättelätt att arbeta med och ytan blir snygg.

Putsade utanpå flera lager med blank färg och det fäste ändå utmärkt.

4. Bödde

Bödde

Medlem
    Just det ja, glömde säga att det är säkrast att måla putsen eftersom den fäller om du går emot den. Vi använde vanlig vattenlöslig färg.

5. T

tralopp

Medlem
    Åh, tusen tack båda för era svar!!!

Så det är enklare än spackel då kanske? Och kanske även biligare?

Jag tänkte börja renoveringen i min klädkammare som är en ganska liten yta och inte så högt i tak. Dels är det bra att öva på eftersom det inte är så retfullt om det inte blir så bra.. man ser det ju inte på samma sätt som i hallen tex.. O så är det som sagt inte så stort!

Jag gillar också ganska ruffa väggar! Du har inga bilder Bödde? Hade varit jätte, jättekul att se hur det blev!!!

Antar att man blandar med vatten o att det står på säcken hur man gör..?

Hur snabt torkar det? Jag menar så man hinner lägga på det o sen fixa till det..

La ni på en hel vägg o sedan fixade till den innan ni gick vidare till nästa?

Börjar man uppifrån eller nerifrån?

Hur ser verktyget du använde för att efterbehandla ut Bödde? Jag tycker också det är snyggt om det blir lite knottrigt o inte så markanta drag..

Jag har tänkt dra bort så mkt tapet som möjligt innan jag börjar. Går rätt så enkelt. O sen måla utanpå detta.

Det är ju en klädkammare så jag ska sedan sätta upp ett hyllsystem i den. Är det några problem att sätta skruvar/ spika i putsen sen? Jag menar så den inte börjar spricka..

Det är ett gammalt hus o rör sig en del.. (jordbävningar o så ni vet.. :D ) Är det risk att putsen spricker då eller den tillåter en viss rörelse?

Jättetack för era svar!!!

O Sofie, nästa projekt var bland annat min murstock tänkte jag! ;)

6. Bödde

Bödde

Medlem
    Tralopp: Skicka din mailadress i ett PM till mig så skickar jag bilder, även på verktygen, eftersom jag inte vet namnen på dem ;). Det blir så menlöst med miniatyrer

Ja, det står på säcken hur du blandar. Köp visp till din borrmaskin, det är så oändligt mycket enklare att blanda då.

Ta en bit i taget. Du märker om du slätar för tidigt, putsen smetar liksom ut i sådana fall. Svårt att säga exakt vilken tid det tar, men det är inte jättebrottom direkt... Mycket snällare än c-bruk är det i alla fall. Det är också helt ok att avsluta mitt på väggen och åreruppta det dagarna efter, det är bara att se till så skarven blir snygg genom att lägga den nya ytan omlott.

På den väggen som är 5.28 började jag uppe eftersom jag inte vill luta stegen mot det nyputsade. När jag väl nådde tog jag det nerifrån istället. Jag tycker det är smidigast att lägga en stor klick på stora "sleven" (som säker har ett namn) och sedan "dra av" putsen uppåt. Köp slevar i olika storlekar så du kommer åt i alla hörn och vinklar.

Vårt hus är också gammalt, och jag har chansat å putsat mot de synliga bjälkarna, men ännu har det inte spruckit. Däremot har jag en spricka i en gipsskiveskarv som jag slarvade med ovanför dörren. Jag satte ingen pappersremsa i skarven, så det håller inte när man stänger dörren...

Putsen är inte lika statisk som bruk, vilket gör att du kan spika genom utan att det spricker. I alla fall har jag spikat dyckert utan problem. Förborra om du är osäker.

7. T

tralopp

Medlem
    Min mailadress är pmad, tusen tack i förskott!!!!! Har idag varit på byggmax o gjort av med en hel del.. Har dock efter en del fundering beslutat mig för att tapetsera klädkammaren med lagninstapet o måla den sen.. Tror det blir smidigast i just det utrymmet (klädkammare på ca 4 kvadrat..), dock är jag väldigt inne på att använda det här putset ni pratar om i hallen och köket!! Men först blir det klädkammarens tur att få sig en uppfräschning, får ju börja någonstans.. o jag är ju som sagt nybörjare så jag behöver träning också!

8. Bödde

Bödde

Medlem
    Jag har tagit en del bilder, men oj va svårt att få några där man uppfattar något av strukturen... Jag skickar dem gärna, men jag tror inte du har något ut av det - förutom om du är intresserad hur det blev i det stora hela.

Som du säger, det är bara att börja i en ände! Öva på!!!

Mvh

9. T

tralopp

Medlem
    Du får jättegärna skicka dem ändå om du vill! O på verktyget du använde! Om inte annat så har jag ju hjälp av den bilden! :)
    Gissar att det är svårt att fånga strukturen på bild.. Kanske måste man ha rätt ljus eller skuggning eller så för att det ska synas antar jag.. Avancerat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.