Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Putsa innervägg med spackel?

1. T
    Medlem · Kristianstad · 98 inlägg

tralopp

Medlem
    Jag har fått tips att man kan använda spackel till att ge innerväggarna ett putsat intryck?

Hur gör man då?
    Spelar det någon roll vilket typ av spackel?
    Använder man en borste sen och på vilket sätt?

Jag håller nu på att riva ner tapeter, under dem är det ytterliggare ett lager tapet på gips skiva – gissar jag.
    Min första tanke var att spackla det värsta, tapetsera med typ easy cover, för att sedan måla med färg med typ grus i..
    Då verkar det ju smidigare att bara spackla o fixa till med en borste för att sedan måla!!

Vad har ni för erfarenhet av det här?

All info mottages tacksamt, jag är ren nybörjare när det gäller renovering!!

2. Bödde
    Medlem · Kronobergs län · 1 124 inlägg

Bödde

Medlem
    Hejsan!
    Jag har använt gipsputs i ett rum som är 50 m2 och 5.28 i takhöjd och det blev skitsnyggt! Gipsputsen finns i någorlunda välsorterade byggaffärer och den är lättarbetad och kostar typ 250 kr/säcken.

Du bör ta någonting som gör att tapeterna inte släpper bakom putsen, det finns något medel vet jag, men namnet har jag glömt. Eller riv ner tapeten så mycket så du vet att det inte är dåligt sittande partier kvar.

Du blandar ungefär som vanligt bruk, och lägger på det med murslev. Köp en stor så går det snabbare. Gipsputsen kan du lägga ganska tjockt, jag läste någonstanns att det går att lägga upp till 5 cm tjocklek på en gång.

Jag ville ha en känsla av ganska ruffa väggar, och personligen gillar jag inte när det blir för tydliga penseldrag, så jag körde med blöt skumgummiplatta (vet inte vad den heter) efter att väggen var helt pålagd med puts. Man får blöta hela tiden, så är det kanonlätt att "forma" väggen.

Att arbeta med gipsputs är ganska enkelt, det finns ju inga "fel", eftersom du formar som du vill ha det!

Lycka till!

3. Sophie
    Medlem · Kronoberg · 1 465 inlägg